torstai 29. syyskuuta 2016

Circopera Kansallisoopperassa, 28.9.2016


CIRCOPERA

Kansallisooppera esittää poikkitaiteellista oopperaa, sirkusta ja balettia yhdistävää Circoperaa muutaman kerran tänä syksynä täysille saleille. Jos haluat nähdä nimenomaa oopperaa, niin tämä ei ehkä ole paras tapa nähdä sitä. Kyseessä on pikemminkin viihdeshow, jossa oopperalla on sivurooli.

Toki oli ihan mielenkiintoista nähdä Ville Rusasen kävelevän seinää alas laulaen samalla Largo al factorumia Sevillan parturista tai Hanna Rantalan laulavan keinussa katsomon yläpuolella. Puhumattakaan nyt siitä, että Mika Pohjonen lauloi välillä käsillään seisoen; se oli todellinen yllätys! Mutta eiköhän lähes jokainen yleisöstä katsellut enemmän sirkusesityksiä kuin kuunnellut samaan aikaan laulettuja aarioita. Näyttämöllä itse asiassa monesti tapahtui niin paljon kerralla, että Circopera pitäisi oikeastaan nähdä useampaan kertaan, että kaiken tapahtuvan ennättäisi näkemään.

Sirkusesitykset olivat siis oikein hyviä ja yleisön suurin suosikki lienee aplodeista päätellen ollut Gengis van Goolin kuolemanpyörä. Kieltämättä oli aika huikeaa nähdä hänen hyppivän kuolemanpyörän päällä katonrajassa ilman mitään turvaköysiä tai –verkkoja. En voi suositella heikkohermoiselle.

Myös itse oopperatalo on sisustettu sirkuksen teemaan; jo ulko-ovella oli banderolli ja sisällä oli ilmapalloja ja katsomokin oli koristeltu värivaloin. Ihan mukavaa vaihtelua varsin steriilissä oopperatalossamme.  

Oopperan henkilöstö näytti myös heittäytyvän innolla sirkukseen mukaan. Erikoiskiitos täytyy antaa sille, että kerrankin myös tekninen henkilökunta pääsi kumartamaan yleisölle. Todella taitavia kavereita ja taatusti elintärkeitä esityksen turvallisen sujumisen vuoksi.  







 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti