sunnuntai 5. helmikuuta 2017

Blank Out, Alminsalissa 4.2.2017


BLANK OUT

 

Alminsalissa on nyt tarjolla hieman erilaisempaa oopperaa: Michel van der Aan Blank Out, joka sai ensi-iltansa Amsterdamissa vajaa vuosi sitten. Oopperassa esiintyy livenä vain yksi henkilö eli sopraano Katherine Manley, muu esitys tulee nauhalta. Ratkaisu oli aika mielenkiintoinen; luonnollisesti se salli erilaisia lisäelementtejä – sekä äänellisiä että visuaalisia – joita perinteisinä ratkaisuina olisikin ollut vaikea liittää mukaan. Päätös käyttää mukana myös 3D-teknologiaa (yleisö siis katsoi oopperan 3D-lasit silmillään) oli kieltämättä modernia, joskin muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta en ihan ymmärtänyt, mihin niitä laseja tarvittiin.

Juonellisesti teos oli mielenkiintoinen. Alun sanalistoja ei kannata pelästyä, sillä tarinaa rakennetaan oopperan aikana kuin neuletta. Alun irrallisista langanpätkistä muodostuu upea, kaksipuolinen kudos loppuun mennessä. Loppujen lopuksi tarina vie mukanaan ja saa pohtimaan ihmisen muistoja, elämää ja traumoja.

Musiikillisesti teos luonnollisesti poikkeaa vanhoista klassikoista. Sen ei pidä antaa estää esityksen näkemistä, sillä vaikka olen itsekin suuri vanhojen mestareiden ystävä, niin uskallan oman kokemukseni perusteella suositella tätä oopperaa kaikille. Ainakin minut se sai päättämään, että tilaisuuden sattuessa voin hyvin käydä katsomassa van der Aalta muitakin teoksia. Toki teos poikkeaa klassikoista jo senkin vuoksi, että mukana on elektronista musiikkia. Teosesittelyssä Michel van der Aa totesi, että jotkut ihmiset ovat kyselleen häneltä, että onko tämä oopperaa ollenkaan. Noh, elektronisen äänimaailman lisäksi teoksessa on kuitenkin mukana myös paljon melodista laulua, joten kyllä tämä oopperasta käy. Ja mikäli katsoja ei satu esityksestä pitämään, niin esityksen pituus on kuitenkin vain 70 minuuttia eli kyllä sen jaksaa.
Lauantain esityksen edellä oli myös teosesittely, jossa Musica Nova Helsingin taiteellinen johtaja André de Ridder haastatteli säveltäjää. Keskustelu oli mielenkiintoinen, joskin de Ridderin haastattelutekniikka oli hieman omalaatuinen. Hän kysyi, vastasi itse kysymykseensä ja sitten yritti jotenkin saada säveltäjällekin sanottavaa pyytämällä häntä kuvailemaan vastausta laajemmin. Minusta ainakin näytti välillä siitä, että van der Aalla oli pieniä vaikeuksia keksiä enää mitään lisää sanottavaa aiheesta. Minä olisin mielelläni kuullut enemmänkin itse säveltäjän ajatuksia.  


Teosesittely, säveltäjä oikealla


Ohjelma, copyright Suomen Kansallisooppera



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti