maanantai 13. helmikuuta 2017

Neljäntienristeys Oulun kaupunginteatterissa, 11.2.2017


NELJÄNTIENRISTEYS

 

Pidin aikoinaan Tommi Kinnusen Neljäntienristeyksestä kirjana, joten olihan se sitten pakko mennä katsomaan myös teoksesta tehty oopperakin Oulun kaupunginteatteriin. Eikä päätöstä todellakaan tarvinnut katua. Tapio Tuomelan sävellys ja Sami Parkkisen libretto muodostivat todella huikean koskettavan kokonaisuuden.

Tuomelan musiikki yllätti minut ilmaisuvoimallaan; musiikista kuuli koko tarinan tunneskaalan. Ja kun siihen yhdisti libreton koruttomuuden, niin siinähän se suomalainen sielunmaisema olikin.

Mielestäni lavastus oli todella onnistunut (Kalle Nurmela). Suuren näyttämön tekniikkaa oli käytetty kekseliäästi hyväksi ja muutaman nousevan/laskevan/pyörivän elementin avulla luotiin erittäin monipuolinen ympäristö oopperan tarinalle.   

Ja tarinahan on tämän oopperan vahvuus. Oopperan päähenkilöksi nousi Jenny Carlstedtin Lahja, joka illan aikana kasvoi elämäniloisesta nuoresta naisesta, kitkerän keski-iän kautta anteeksiantoa anovaksi vanhukseksi. Carlstedt teki todella huikean roolityön Lahjana. Eivät muutkaan pääosien esittäjät toki huonoja olleet ja yksi näytöksen ehdottomasti kauneimpia hetkiä oli, kun Gabriel Suovasen Onni esitti Ich bin von Kopf bis Fuss auf Liebe eingestellt kappaleen rakastetulleen.

Toivon todella, että esitys lähtee muuallekin Oulun kaupunginteatterista, sillä tämä teos ansaitsee vielä laajemman yleisön.

 
Näyttämö
Ohjelma (copy Oulun kaupunginteatteri)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti