maanantai 26. maaliskuuta 2018

Ei yksin rakkaus Mariinskyn konserttisalissa Pietarissa, 23.3.2018


Olen pitänyt kaikista tähän mennessä kuulemistani Rodion Štšedrinin oopperoista, joten kun nyt oli tilaisuus kuulla hänen ensimmäinen oopperansa vuodelta 1961, niin pakkohan se oli mennä katsomaan. Ei yksin rakkaus sijoittuu neuvostoliittolaiselle kolhoosille ja kertoo sodanjälkeisistä vuosista. Kolhoosia johtaa Varvara Vasiljevna, joka ihastuu kaupungista kolhoosille palaavaan nuoreen Volodjaan. Volodjakin - nuorukaisen huolettomuudella - flirttailee Varvaralle, vaikka hänellä on myös nuori morsian Natasha. Lopussa Varvara toteaa, että velvollisuus ennen kaikkea ja tyrkkää Volodjaa kohti Natashaa.

Ooppera ei saavuttanut suurta suosiota heti ilmestyttyään, eikä sitä Neuvostoliiton aikaan kovin paljoa esitetty, minkä voin kyllä hyvin ymmärtää, sillä se ei ole kovin neuvostopropagandistinen. Vaikka kolhoosin velvollisuudet vievätkin Varvaran mielessä lopulta voiton, niin silti tietty neuvostoliittolainen mahtipontisuus teoksesta puuttuu täysin. Mutta näin nykyaikana katsottuna, niin teos on jänky oman aikansa kuva.

Oopperan musiikki oli tosi mielenkiintoista. Erityisesti kuoro- ja ensemblekohtaukset ovat huikeita. Myös kolmannen näytöksen aloittava Natashan aaria (Туманно красное солнышко) oli todella kaunis.

Vaikka teosta myytiinkin konserttiversiona, niin tämä oli sitten taas ihan kunnon ooppera. Lavalla oli kevyt lavastus (koivuja, työkone ja penkkejä) ja esiintyjillä oli esiintymisasut. Mielestäni sekä Aleksandr Orlovin lavastus että Irina Cherednikovan puvustus olivat oikein onnistuneita, mitä nyt yksi koivuista esti minulta näkymän osaan tekstityslaitteesta.  Mutta siitä ei ollut minulle henkilökohtaisesti kovin paljoa haittaa.

Nadezhda Serdyuk oli Varvara Vasiljevnan roolissa erinomainen. Hieno, voimakas ääni (konserttisalin akustiikka pääsi todella oikeuksiinsa tässä teoksessa) ja olemus, joka osui hieman kypsemmän Varvaran rooliin loistavasti. Aleksandr Trofimov vaikutti Volodjan roolissa alussa hieman värittömältä, mutta hän kasvoi nopeasti kiehtovan nuoren kollin rooliin. Natashan roolin laulanut Ekaterina Latysheva vaikutti myös alussa hieman laimealta, mutta lopussa hänkin oli jo elävä ja hengittävä ihminen. Voi olla että oopperassa kaiken kaikkiaan Varvaran vahva rooli jätti varjoonsa kaikki muut ja muut roolit jäivät vähän viitteellisemmiksi siitä syystä. Kyse ei siis välttämättä ollut esiintyjien kyvyistä vaan roolien ohuudesta.

Joka tapauksessa ooppera oli kiinnostava ja musiikki hienoa; mitä sopivin oopperanautinto perjantai-illan iloksi.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti