Helsingin Barokkiorkesteri
aloitti Musiikkitalossa uudelleen löydettyjen oopperoiden sarjansa Leopold Koželuchin
oopperalla Kustaa Vaasa, joka on viimeksi esitetty kaksisataa vuotta sitten,
kun itse säveltäjä oli vielä elossa. Kyseessä oli mielenkiintoinen yhdistelmä
elävää esiintymistä ja videointia, jossa orkesteri soitti keskellä, kuoro oli vasemmalla
laidalla ja laulajat pääosin oikealla laidalla vihreän taustan edessä. Laulajat
videoitiin ja kuva heijastettiin varsinaisella taustalla kolmelle eri kankaalle
(videosuunnittelu Emil ja Artur Sallinen). Hieman aikaa kesti tottua siihen,
että joka puolella olisi ollut seurattavaa. Mutta videointi toi mukavia
lisäelementtejä mukaan esitykseen. Itse pidin eniten vankityrmäympäristön
luomisesta taustalle, mutta myös oopperan alun ja lopun tuominen Musiikkitaloon
oli aika kiva lisä. Vähiten innostuin ”Ikea-mainoksista”, vaikka ne varmaan
pyrkivätkin painottamaan Kustaa Vaasan roolia Ruotsin valtakunnan kantaisänä. Oopperan
puvustus (Reija Laine) oli todella onnistunut.
Jo tämän
oopperan perusteella odotan suurella kiinnostuksella seuraavia uudelleen
löydettyjä oopperoita, sillä Koželuchin musiikki upposi minuun. Helsingin
Barokkiorkesteri ja kapellimestari Aapo Häkkinen soittivat hienosti tämän
musiikillisesti vaihtelevan oopperan; ensimmäinen ja toinen näytös alkoivat
suorastaan aggressiivisesti, kun toinen näytös vuorostaan alkoi kevyen
kauniina. Koželuch on luonut oopperan erityisen hienoja ensemble-kohtauksia.
Ensimmäisen näytöksen naisensemblet olivat suorastaan häikäiseviä. Pidin myös
kovasti Helsingin kamarikuoron kuoro-osuuksista.
Solisteista
naiset nousivat tällä kertaa todella esiin. Helena Juntunen Kustaa Vaasan
äitinä Cecilia Ekana oli kaikin puolin erinomainen. Juntunen on erittäin
muuntautumiskykyinen esiintyjä. Katsoessani hänen esiintymistään Kustaa Vaasan
leskiäitinä, en voinut olla muistamatta hänen hienoa roolityötään nuorena
naisena viime syksyn Syyssonaatissa. Uskomatonta, että sama ihminen on
esittänyt nämä kaksi niin erilaista roolia. Martina Janková lauloi Kristina
Gyllenstiernan roolin. Jankován täyteläinen sopraano oli nautinnollista
kuunneltavaa ja Monica Groop Margareta Vaasana (vaikka hänellä ei kyllä ollut
juuri soololaulua) täydensi hyvin kolmikon. Lopuksi on vielä naisista
todettava, että Tuuli Lindeberg Ruotsin suojelusenkelinä oli aivan jumalallinen.
Kun hän alkoi laulaa parvelta vaalea puku valonheittimien valossa kimallellen,
hän todella näytti ja kuulosti enkeliltä. Myös Kristian II:n roolissa laulanut Cornelius
Uhle teki kiinnostavan roolisuorituksen. Hänen baritonissaan oli jännittävä
sävy ja videoinnilla hänestä saatiin todellakin verinen tyranni aikaiseksi.
Oopperasta on
vielä kaksi näytöstä jäljellä: tiistaina 6.3. ja lauantaina 10.3. (tämä esitys
tulee myös Yle Areenassa suorana) ja lippuja saa Ticketmasterin kautta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti