maanantai 26. maaliskuuta 2018

Zinaida Mariinskyn Prokofjev-salissa Pietarissa, 24.3.2018


Viikon kolmas Pietari-oopperani Mariinskyn Prokofjev-salissa olikin sitten uudempi ooppera. Säveltäjä Leonid Klinichevin ooppera Zinaida on hänen kolmas oopperansa sarjassa, joka käsittelee venäläisiä naisrunoilijoita. Edelliset oopperat olivat Anna (Anna Ahmatova) ja Marina (Marina Tsvetajeva). Zinaida on kamariooppera kolmelle solistille ja kertoo runoilija Zinaida Hippiuksen, hänen puolisonsa Dmitry Merezhkovskyn ja heidän kolmen kimppansa kolmannen osapuolen Dmitry Filosofovin elämästä 1920-luvun Varsovassa Venäjän vallankumouksen jälkeen.

Teoksen lavastus oli pienimuotoinen, mutta osuva ja puvustus oli kaunis. Hippius jopa ennätti vaihtamaan kerran vaatteitakin tunnin kestäneen esityksen aikana. Molemmat asut oli kopiota hänestä tehdystä maalauksesta ja otetusta valokuvasta.

Teoksen libretto on säveltäjän kokoama ja koostuu Hippiuksen runoista ja muista kirjoituksista. Yksi teoksen hienoista puolista olikin nimenomaan teksti. Todella kaunista kieltä, kuten tietysti osittain runoihin perustuvalta tekstiltä voi odottaakin.

Säestyksenä (kuten tavallista Prokofjev-salissa) oli pelkkä piano (Vasily Popov), mutta tähän teokseen se sopi oivasti. Musiikki oli todella hienoa; se sisälsi toistuvia teemoja, mutta myös laulua ilman säestystä. Pidin erittäin paljon teoksen musiikista.

Oopperan kuitenkin kruunasivat esiintyjät. Gelena Gaskarova oli hyvä Hippiuksen roolissa. Ilya Selivanov jäi vähän värittömämmäksi hahmoksi aviomiehen roolissa. Ja henkilökohtainen suosikkini oli Grigory Chrenetsov Dmitry Filosofovin roolissa. Mahtava baritoni ja kun hänelle oli vielä siunaantunut oopperan koskettavin aaria laulettavaksi, niin muuta ei voi sanoa kuin että vau!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti