Viikon kolmas
Pietari-oopperani Mariinskyn Prokofjev-salissa olikin sitten uudempi ooppera.
Säveltäjä Leonid Klinichevin ooppera Zinaida on hänen kolmas oopperansa
sarjassa, joka käsittelee venäläisiä naisrunoilijoita. Edelliset oopperat
olivat Anna (Anna Ahmatova) ja Marina (Marina Tsvetajeva). Zinaida on
kamariooppera kolmelle solistille ja kertoo runoilija Zinaida Hippiuksen, hänen
puolisonsa Dmitry Merezhkovskyn ja heidän kolmen kimppansa kolmannen osapuolen
Dmitry Filosofovin elämästä 1920-luvun Varsovassa Venäjän vallankumouksen
jälkeen.
Teoksen
lavastus oli pienimuotoinen, mutta osuva ja puvustus oli kaunis. Hippius jopa
ennätti vaihtamaan kerran vaatteitakin tunnin kestäneen esityksen aikana. Molemmat
asut oli kopiota hänestä tehdystä maalauksesta ja otetusta valokuvasta.
Teoksen
libretto on säveltäjän kokoama ja koostuu Hippiuksen runoista ja muista kirjoituksista.
Yksi teoksen hienoista puolista olikin nimenomaan teksti. Todella kaunista
kieltä, kuten tietysti osittain runoihin perustuvalta tekstiltä voi odottaakin.
Säestyksenä
(kuten tavallista Prokofjev-salissa) oli pelkkä piano (Vasily Popov), mutta
tähän teokseen se sopi oivasti. Musiikki oli todella hienoa; se sisälsi
toistuvia teemoja, mutta myös laulua ilman säestystä. Pidin erittäin paljon
teoksen musiikista.
Oopperan
kuitenkin kruunasivat esiintyjät. Gelena Gaskarova oli hyvä Hippiuksen
roolissa. Ilya Selivanov jäi vähän värittömämmäksi hahmoksi aviomiehen
roolissa. Ja henkilökohtainen suosikkini oli Grigory Chrenetsov Dmitry
Filosofovin roolissa. Mahtava baritoni ja kun hänelle oli vielä siunaantunut
oopperan koskettavin aaria laulettavaksi, niin muuta ei voi sanoa kuin että
vau!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti