Syksyn
konserttikausi on täydessä vauhdissa ja tämän viikonlopun aloitukseksi Suomalainen
barokkiorkesteri esitti Johanneksenkirkossa Georg Friedrich Händelin
ensimmäisen oratorion Il Trionfo del Tempo e del Disinganno (Ajan ja järjen
äänen voitto) vuodelta 1707. Kuten niin monen muunkin teoksen kohdalla on
tilanne, niin tästäkin oratoriosta on olemassa useampi versio - myös
englanninkielinen – ja osaa niistä esitetään useammin kuin tätä alkuperäistä,
mutta mielestäni tämä versio oli kuitenkin sen verran upea, että sitä voisi
hyvin esittää tiheämminkin.
Vaikka
Johanneksenkirkon alttarialue ei ole aivan valtava, niin siihen oli orkesterin
lisäksi mahdutettu pieni ”muotilava” ja näyttö, johon heijastettiin kuvia
esiintyjistä tai muita aiheeseen sopivia kuvia.
Aikoinaan oratoriot olivat suosittuja, sillä kirkko karsasti oopperoita ja oratorioissa voitiin kuitenkin kertoa tarinoita musiikin avulla. Niin tässäkin teoksessa: esityksen aikana esiintyjät liikkuivat pitkin kirkon alttaria (ja saarnastuolissa) kuin oopperassa ja teoksen tarina kertoo Kauneudesta, joka Ajan ja Järjen äänen avulla ymmärtää, että elämä ei ole pelkkää loputonta nautintoa.
Aikoinaan oratoriot olivat suosittuja, sillä kirkko karsasti oopperoita ja oratorioissa voitiin kuitenkin kertoa tarinoita musiikin avulla. Niin tässäkin teoksessa: esityksen aikana esiintyjät liikkuivat pitkin kirkon alttaria (ja saarnastuolissa) kuin oopperassa ja teoksen tarina kertoo Kauneudesta, joka Ajan ja Järjen äänen avulla ymmärtää, että elämä ei ole pelkkää loputonta nautintoa.
Illan laulusolistit olivat Keski-Euroopasta: Maria Erlacher Kauneutena, Marie Luise Werneburg Nautintona, Marian Dijkhuizen Järjen äänenä ja Nino Aurelio Gmünder Aikana. Oratorion alku huolestutti minua hieman, sillä Kauneus lauloi selkä yleisöön päin ja näytölle heijastettiin ikään kuin hänen peilikuvansa. Äänen kuuluvuus kärsi ja mietin, että näinkö koko oratorio esitetään. Onneksi suurimman osan oratoriosta solistit sentään lauloivat kasvot kohti yleisöä, sillä silloin laulun vivahteista pääsi nauttimaan täysillä. Kaikki solistit olivat hyviä, mutta oma suosikkini oli Marian Dijkhuizen. Hänellä oli upea täyteläinen ääni ja hänen soolonumeroitaan suorastaan odotin.
Myös Suomalainen
barokkiorkesteri oli upeassa terässä ja pääsi osoittamaan musiikillista
monipuolisuuttaan. Tämä oratorio ei ole nimittäin ehkä ihan tyypillisintä
Händeliä. Toki siinä on runsaasti händelmäistä musiikkia, mutta mukana on myös
pätkiä, joiden säveltäjäksi en ainakaan itse olisi ensimmäiseksi arvannut
Händeliä veikannut. Samalla on pakko sanoa, että ne olivat itse asiassa aika
veikeitä, herättäviä pätkiä, joista pidin kovasti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti