maanantai 3. syyskuuta 2018

Välilasku Suomenlinnan Tenalji von Fersenissä, 1.9.2018

Suomalainen Kamariooppera päätti esittää kaksi jo aiemmin ohjelmistossa ollutta pienoisoopperaa samana iltana Suomenlinnan Tenalji von Fersenissä. Näin ensimmäisen oopperoista (Daniel Filippo) viime vuoden huhtikuussa Kanneltalossa ja koska esitys oli myös nyt samalla miehityksellä, niin ei siitä sen enempää.

Illan toinen ooppera oli vuonna 2012 ensi-iltansa saanut Markus Fageruddin Maritza Núñezin librettoon säveltämä Välilasku. Väliajan aikana katsomon suunta oli vaihdettu toiseen päähän tilaa, joten molempien esitysten lavasteet oli voitu rakentaa jo etukäteen paikalleen. Aluksi tuntui vähän oudolta ajatukselta vaihtaa paikkaa kesken illan, mutta ratkaisu oli tosi toimiva.

Välilaskun juoni kertoo miehestä ja naisesta, jotka jumittuvat Amsterdamin lentokentälle tuhkapilven vuoksi, heidän välisestään eroottisesta jännitteestä ja mitä sitten seurasi. Ooppera ei ollut kovin pitkä – reilut puoli tuntia – mutta se todella piti otteessaan koko ajan ja kesto tuntui vielä lyhyemmältä kuin mitä se oli.

Pidin todella paljon Markus Fageruddin musiikista. Siinä oli runsaasti välimerellisiä rytmejä, mikä tuntuikin sopivalta, sillä olihan oopperan libretto espanjankielinen. Esityksen orkesteri ei ollut ihan perinteinen oopperan orkesteri, mutta hieno se oli. Orkesteri oli vain kolmihenkinen: kitara (Jarmo Julkunen), tuuba (Petri Keskitalo) ja harmonikka (Harri Kuusijärvi), mutta mukaansatempaavaa musiikkia se sai aikaiseksi.

Rooleissa esiintyivät Juha Kotilainen ja Reetta Ristimäki. Molemmat ottivat roolinsa omikseen, mutta varsinkin Kotilainen oli aivan mahtava roolissaan varsin ronskisti flirttailevana plastiikkakirurgina. 

Teoksen ohjaus oli suorastaan musikaalinomainen ja se sopi teoksen rytmiin erinomaisesti. Eroottisen latauksen purkautumiskohtaus oli tosi hyvin toteutettu; se oli kiihkeä ja hauska olematta korni. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti