Berliinin viikonloppuni
toinen ooppera olikin sitten klassista saksalaista oopperaohjelmista eli
Richard Wagnerin Lohengrin Berliinin Deutsche Operissa. Tämä Kasper Holtenin
ohjaus on jo vuodelta 2012 eli varsin pitkään ohjelmistossa ollut esitys, joka
nyt esitettiin täydelle katsomolle osana oopperan Wagner-viikkoa. Enkä kyllä
yhtään ihmettele, että katsomo oli täynnä, sillä niin hieno esitys oli
kyseessä.
Lohengrinin tarina kertoo
Brabantin herttuan tyttärestä Elsasta, jota kyseistä arvonimeä haikaileva
Friedrich von Telramund
syyttää tämän veljen murhasta vaimonsa Ortrudin yllyttämänä. Elsa rukoilee
syyttömyytensä todistajaksi puhdasta ritaria, joka ilmaantuukin paikalle. Elsa
ja tuntematon ritari tunnustavat rakastavansa toisiansa, menevät naimisiin ja
ritari vannottaa – ilman sen kummempaa syytä asialle antamatta - Elsaa olemaan
koskaan kysymättä hänen nimeään ja taustaansa. Ortrud alkaa kylvää epäilyksen
siemeniä Elsan mieleen, joka lopulta murtuu ja tivaa ritariltaan tämän nimeä.
Mies paljastaa olevansa Lohengrin, Graalin ritari, jonka on nimensä
paljastuttua nyt palattava takaisin ja jätettävä Brabant ja Elsa, joka luhistuu
maahan. Alkuperäisessä tarinassa Elsa kuolee lopussa, mutta tässä versiossa jää
vähän epäselväksi sekä Lohengrinin lopullinen lähtö että Elsan kohtalo.
Tämä on
vain oopperan juonen runko, sillä mukana on paljon muutakin. Itseäni hieman
häiritsee tämän oopperan juonessa se, että Elsa, jota alussa pidetään viattomana
uhrina, saakin lopussa koko yhteisön syyttelyt niskaansa Lohengrinin nimen
vaatimisesta. Mitään lieventäviä asianhaaroja ei hyväksytä, vaikka Lohengrin on
aiemmin suorastaan haikaillut entiseen elämäänsä ja Elsa kohtuullisen perustellusti
pelkää miehen häipyvän elämästään jälkiä jättämättä. Lohengrin taas kuvataan
jalona ritarina alusta loppuun, vaikka hänen reaktionsa Elsan ahdistukseen on
lähinnä tasoa ”älä viitti kysellä typeriä”. Se siitä empatiasta! Tosin ooppera
nyt muutenkin ihannoi sotaa ongelmien ratkaisukeinona.
Hieman misogynisestä juonestaan
huolimatta tämä ooppera nousi varmaan jo tässä vaiheessa vuotta tämän vuoden
mieleenpainuvimpien oopperavierailujeni joukkoon. Teoksen ohjaus ei lavasteilla
herkutellut, mutta ehkäpä nimenomaan yksinkertainen visuaalisuus antoi tilaa
oopperan vahvoille tunteille ja hienolle musiikille. Inhoan yli kaiken
ohjaajia, jotka kuvittelevat, että karismaattiset solistit eivät voi pitää
yleisön kiinnostusta yllä seisoessaan yksin näyttämöllä ja laulaessaan, vaan
lavan taustalla on jonkun hääräiltävä minkä tahansa tyhjänpäiväisen asian
parissa. Tähän virheeseen Kasper Holten ei onneksi sorru, vaan hän antaa
esiintyjien luoda tunneyhteyden yleisön kanssa.
Solistit olivat kautta
linjan korkeatasoisia, mutta omia suosikkejani olivat John Lundgren Friedrich
vonTelramundina, Andreas Bauer Kanabas Heinrich von Voglerina ja tietenkin
Camilla Nylund Elsa von Brabantina. Enkelisiipisen Lohengrinin (Daniel
Johansson) esitys oli vähän epätasainen: välillä todella hienoja kohtia ja
välillä vähemmän hienoja.
Suuria tähtiä tässä
neljän ja puolen tunnin mittaisessa esityksessä (sisälsi toki kaksi väliaikaa)
olivat myös Deutsche Operin orkesteri (kapellimestarina Donal Runnicles) ja
kuoro. Molemmat saivat aivan ansaitusti yleisöltä raikuvat suosionosoitukset
lopussa. Mahtava esitys, jonka olisin voinut katsoa uudelleen saman tien sen
pituudesta huolimatta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti