tiistai 28. toukokuuta 2019

Mlada Mariinsky-2:ssa, 25.5.2019


Ei kahta ilman kolmatta! Päivän viimeinen oopperani oli jälleen Rimski-Korsakovia. Kyseessä oli hänen oopperansa Mlada, jota esitetään Venäjälläkin todella harvoin. Pietarissa sitä esitettiin ihan uutukaisena vain kuusi kertaa, seuraavan kerran vuonna 1923, sen jälkeen vuonna 2004 ja nyt Mariinski-2:ssa oli kaksi konserttiesitystä siitä, joten pakkohan ooppera oli kuulla.

Suoraan sanottuna en yhtään ymmärrä, miksi oopperaa esitetään niin harvoin. Juoni on toki höpsö, mutta niin on monen usein esitetyn oopperan ja musiikki oli mielestäni todella hienoa. Paljon huonompiakin oopperoita esitetään huomattavasti useammin.

Mladasta on sanottu, että siinä on yhtymäkohtia Richard Wagnerin Ringiin ja kieltämättä pieniä sidoksia olin teoksista löytäväni. Jo tarinassa oli samoja lähtökohtia: muinaiset jumalat, myrkytetty sormus jne, mutta myös musiikista olin löytäväni samankaltaisuuksia: kolmannen näytöksen alussa mieleen välähti Reininkulta.

Ooppera ei varsinaisesti kerro Mladasta, vaikka se on oopperan nimi. Mlada nimittäin on kuollut jo ennen oopperan alkua. Voyslava on surmannut hänet myrkytetyllä sormuksella voittaakseen itselleen Mladan rakastetun Yaromirin. Mutta kun Yaromir ei edelleenkään lämpene Voyslavalle, tämä manaa avukseen pahan jumalattaren Morenan. Tämän avulla Yaromir näyttääkin kiinnostuvan Voyslavasta. Unissa Yaromirille kuitenkin kummittelee Mlada ja hän näkee tämän surman. Yaromir haluaa tietää, onko murha totta ja utelee sitä hyvältä jumalalta, joka vahvistaa unen todeksi. Yaromir surmaa Voyslavan ja nousee itse taivaaseen Mladan kanssa. Eli jälleen tällainen tosi realistinen ooperan juonikuvio.


Solistit olivat valiojoukkoa. Itse pidin eniten Radegastin ylipapin roolin laulaneesta Vlaidslav Kupriyanovista, mutta myös Yaromirin roolin laulanut Sergei Skorokhodov teki positiivisen vaikutuksen.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti