maanantai 21. elokuuta 2017

Maan laulu Helsingin Musiikkitalossa, 18.8.2017


MAAN LAULU

 

Helsingin kaupunginorkesteri konsertoi Helsingin juhlaviikoilla kahdella eri teemalla. Konsertin ensimmäisen osan teemana olivat uudelleenlöydetyt teokset. Ensin olivat vuorossa vuonna vasta tänä vuonna Saksassa kantaesitetyt Dmitri Šostakovitšin Nenä-oopperan interludit, jotka saivat todella hyvälle tuulelle. Interludit olivat leikkisiä ja instrumenttien kirjo oli kiintoisa: urut, balalaikka, käyrätorvi jne.

Toisena teoksena esitettiin Igor Stravinskyn Hautajaislaulu, jonka hän kirjoitti mentorinsa Nikolai Rimski-Korsakovin kuoltua ja joka löydettiin vuonna 2015. Se vuorostaan oli kaunis, surumielinen ja hyvin venäläiseksi tunnistettava teos.

Konsertin kokokohta oli kuitenkin väliajan jälkeen esitetty Gustav Mahlerin Maan laulu. Solisteina toimivat Burkhard Fritz (tenori) ja Gerhild Romberger (altto). Teos koostuu kuudesta laulusta, joiden teksti on peräisin 700-luvun kiinalaisen runouden mukaelmista. Jokaisella laululla oli oma tunnelmansa ja niissä näkyi koko tunteiden skaala. Omat suosikkini laulujen joukossa olivat Yksinäinen syksyllä ja Hyvästijättö.

Solisteista hurmaannuin Gerhild Rombergeriin. Hänen äänensä oli suorastaan upea, mahtava asteikko ja ihanan kirkkaat ylä-äänet. Ihmettelin suorastaan, voiko altto kuulostaa tältä. Kun upeaan ääneen lisäsi hienovaraisen taitavan tulkinnan, niin tulos oli ylivertainen. Olin aivan haltioissani konsertin jälkeen ja kuulisin mielelläni Rombergeria toiseenkin kertaan.

Kapellimestari Susanna Mälkki ja Helsingin kaupunginorkesteri tekivät myös hyvää työtä. Mälkin työskentelyn seuraaminen oli suoranainen nautinto. Hän lähes tanssi joidenkin esitysten aikana. Jopa maallikko kykeni näkemään, minkä vaikutelman hän halusi orkesterin saavan aikaan.

Mälkki, Romberger, Burkhard

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti