keskiviikko 16. elokuuta 2017

Sonya Yoncheva Turun konserttisalissa, 15.8.2017


SONYA YONCHEVA
 
Turun musiikkijuhlat ovat onnistuneesti jatkaneet maailmanluokan oopperalaulajien houkuttelua konsertoimaan ja tänä vuonna vuorossa oli bulgarialainen sopraano Sonya Yoncheva. Hän saapui Turun konserttitaloon esiintymään suoraan Salzburgin festivaaleilta ja matkalaukkukin oli jäänyt matkan varrelle, joten ihan ensitöikseen hän oli joutunut ostamaan esiintymispuvut konserttia varten. 

Pienistä vastoinkäymisistä huolimatta Sonya Yoncheva oli loistavassa vireessä. Hän on aiemmin laulanut paljon Händeliä ja arvosteluissa häntä on kehuttu parhaaksi Verdin La Traviatan Violettaksi sitten Maria Callasin, mutta Turussa hän kuitenkin keskittyi Jules Massenet’n ja Giacomo Puccinin aarioihin. Hyvin hän lauloi tällaistakin ohjelmistoa. Yonchevalla on vahva, kookas ääni, joka nousee vaikeuksitta korkeimpiinkin nuotteihin. Kun Yonchevalla on myös vahva kyky eläytyä lauluunsa, niin yleisö oli myyty. Oma henkilökohtainen suosikkini esitetyistä aarioista oli Pleurez! Pleurez, mes yeux Jules Massenet’n oopperasta Le Cid. Aaria todella laittoi nieleskelemään kyyneliä. Fantastinen esitys! 

Säestäjänä Yonchevalla oli pianisti Antoine Palloc, jonka yhteistyö laulajan kanssa oli mainiota. Yhteinen esiintymiskokemus näkyi selvästi. Myös soolonumeronsa Palloc esitti kaikessa koruttomuudessaan kiitettävästi.  

Yleisön aplodit konsertin jälkeen olivat niin järisyttävät, että Yoncheva esitti peräti kolme ylimääräistä laulua. Ensin laulun Ô Paris, gai séjour Charles Lecocqin operetista Les Cent Vierges. Toisena oli aaria, jonka nimeä Yoncheva ei paljastanut, koska hänen sanojensa mukaan, se on kaikille tuttu. Ja olihan se, sillä kyseessä oli O mio babbino caro Puccinin oopperasta Gianni Schicchi. Ja viimeisenä Yonchevan mukaan hyvänyön toivotukseksi erinomaisesti sopiva Edit Piafin kappale, joka osoittautui La vie en roseksi. Kokonaisuudessaan konsertti oli upea kokemus ja totisesti Turun matkan väärtti!
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti