SONYA YONCHEVA
Turun
musiikkijuhlat ovat onnistuneesti jatkaneet maailmanluokan oopperalaulajien
houkuttelua konsertoimaan ja tänä vuonna vuorossa oli bulgarialainen sopraano
Sonya Yoncheva. Hän saapui Turun konserttitaloon esiintymään suoraan Salzburgin
festivaaleilta ja matkalaukkukin oli jäänyt matkan varrelle, joten ihan
ensitöikseen hän oli joutunut ostamaan esiintymispuvut konserttia varten.
Pienistä
vastoinkäymisistä huolimatta Sonya Yoncheva oli loistavassa vireessä. Hän on
aiemmin laulanut paljon Händeliä ja arvosteluissa häntä on kehuttu parhaaksi
Verdin La Traviatan Violettaksi sitten Maria Callasin, mutta Turussa hän
kuitenkin keskittyi Jules Massenet’n ja Giacomo Puccinin aarioihin. Hyvin hän
lauloi tällaistakin ohjelmistoa. Yonchevalla on vahva, kookas ääni, joka nousee
vaikeuksitta korkeimpiinkin nuotteihin. Kun Yonchevalla on myös vahva kyky
eläytyä lauluunsa, niin yleisö oli myyty. Oma henkilökohtainen suosikkini esitetyistä
aarioista oli Pleurez! Pleurez, mes yeux Jules Massenet’n oopperasta Le Cid.
Aaria todella laittoi nieleskelemään kyyneliä. Fantastinen esitys!
Säestäjänä
Yonchevalla oli pianisti Antoine Palloc, jonka yhteistyö laulajan kanssa oli
mainiota. Yhteinen esiintymiskokemus näkyi selvästi. Myös soolonumeronsa Palloc
esitti kaikessa koruttomuudessaan kiitettävästi.
Yleisön aplodit
konsertin jälkeen olivat niin järisyttävät, että Yoncheva esitti peräti kolme
ylimääräistä laulua. Ensin laulun Ô Paris, gai séjour Charles Lecocqin
operetista Les Cent Vierges. Toisena oli aaria, jonka nimeä Yoncheva ei
paljastanut, koska hänen sanojensa mukaan, se on kaikille tuttu. Ja olihan se,
sillä kyseessä oli O mio babbino caro Puccinin oopperasta Gianni Schicchi. Ja
viimeisenä Yonchevan mukaan hyvänyön toivotukseksi erinomaisesti sopiva Edit
Piafin kappale, joka osoittautui La vie en roseksi. Kokonaisuudessaan konsertti
oli upea kokemus ja totisesti Turun matkan väärtti!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti