maanantai 21. elokuuta 2017

Vixen Konepajan Brunossa, 19.8.2017


VIXEN
 
Jos jollakulla on vielä harhaluulo, että ooppera on vain kansallisoopperoissa tai tunnetuilla festivaaleilla pönöttävää ns. eliittiä varten, niin sellaiset uskomukset kaatuvat kyllä yhä tihenevällä tahdilla uusien oopperaryhmien tehdessä erilaisia oopperateoksia. Helsingin juhlaviikot ja Helsingin koominen ooppera toivat Konepajan Brunoon englantilaisen Silent Opera –ryhmän esittämään Vixenin, jossa Leoš Janáčekin Ovela kettu –ooppera yhdistyy puheteatteriin ja elektroniseen äänimaailmaan.

Esityspaikkana oli Konepajan Bruno, joka oli ihanan rouhea ympäristö tarinalle, joka sijoittui Lontoon kaduille ja asunnottomien asuntolaan. Yleisö kuuli oopperan kuulokkeiden kautta ja seurasi kävellen esiintyjiä eri tiloihin, joissa kohtauksia esitettiin.


Aivan oopperan alussa olin vähän skeptinen, kun ensimmäiset hetket esiintyjät olivat kirjaimellisesti yleisön seassa ja varsin pienikokoista päähenkilöä en hieman syrjemmällä seisovana onnistunut näkemään lainkaan. Mutta seuraavissa tiloissa yleisö pääsi istumaan (sohville, tyynyille, eurolavoille, nurin käännetyille juomakoreille; kuka mihinkin) ja tapahtumien seuraaminen oli helpompaa.


Ovelan ketun juoni oli siirtynyt maatilalta ja metsästä Lontoon kaduille ja eläinten ja metsästäjän sijasta tarina kertoi kodittomasta tytöstä ja asuntolan isännästä. Ratkaisu toimi (ehkä vähän yllättäen) todella hyvin.


Suuri kiitos onnistumisesta on varmaan annettava taitaville esiintyjille. Rosie Lomax oli aivan huikea Vixen. Pieni punatukkainen tyttö, jota miehet pystyivät kirjaimellisesti heittelemään yhdellä kädellä ja jonka epäluuloisuus ja rakastuminen kuuluivat hänen kirkkaassa äänessään. Myös Ivan Ludlow kodittomien asuntolan isäntänä ja Robin Bailey ruokaa jakavana ja Vixeniin rakastuvana miehenä olivat hyviä. Oikeastaan esiintyjissä ei heikkoja lenkkejä ollutkaan. Kaikki muusikot/laulajat tekivät rooleissaan varmaa työtä.


Toki saadakseen kaiken irti teoksesta ja sen sanomasta (kadulla asuvista nuorista) yleisön oli osattava vähintäänkin kohtuullisesti englantia. Sanailu oli vauhdikasta, aksentti ei ollut Oxfordin englantia ja välillä kuulokkeisiin tuli muutakin puhetta kuten esim. luetteloita kodeistaan karanneista lapsista. Kaiken kaikkiaan vaikuttava teos.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti