lauantai 2. joulukuuta 2017

Dante's Punchlines Tampereen Pyynikkisalissa, 2.12.2017


Tenori Petteri Loukion opinnäytetyö monologioopperassa Dante’s Punchlines sai minut matkustamaan Tampereelle, Pyynikkisaliin kuuntelemaan minulle aiemmin täysin tuntemattoman säveltäjän Pauli Marttisen modernia oopperaa. Ja onneksi matkustin!

Ohjelmalehtisen luettuani odotin oopperan alkua vähän epäilevin tuntein, sillä siinä kerrottiin, että ”teoksesta puuttuu kokonaan paitsi tahtilajit niin myös kaikille esiintyjille yhteinen tempo ja pulssi”. Uskoin siis, että edessä on todella moderni, lähinnä riitasoinnuilta kuulostava teos. No, tahtilajit tosiaankin saattoivat puuttua, mutta musiikki itse oli suorastaan koukuttavaa.

Pauli Marttinen opiskelee sävellystä Tampereen ammattikorkeakoulussa ja jo pelkästään tämän oopperan perusteella toivon hänen totisesti jatkavan oopperoiden säveltämistä, minkä itse asiassa kerroinkin hänelle itselleen oopperan jälkeen. Oopperan musiikki oli todella kiehtovaa. Mukana oli kolme lyömäsoitinten soittajaa (Eppu Hietalahti, Renato Taddeo ja Sakari Viitala) sekä pianisti (Tuomas Salokangas). Miten käsittämättömän hienon äänimaailman pelkillä lyömäsoittimillakin saa aikaan. Marttisen luoma musiikki oli tavattoman monipuolista ja siinä kuului kaikuja niin afrikkalaisista kuin aasialaisistakin sävelistä. Aivan kerrassaan upeaa! Haluaisin itse asiassa kuulla teoksen toisenkin kerran, sillä en varmasti edes pystynyt yhdellä kuulemalla kuulemaan kaikkea, mitä teoksella oli tarjota.

Marttinen oli vastuussa myös teoksen libretosta, joka perustui Dante Alighierin Jumalaiseen näytelmään. Myöntää täytyy, että libretto nyt ei ehkä muodostanut mitään selkeää juonellista tarinaa, mutta totesihan ohjelmalehtinenkin, että ”jos jonkin voi vain mitenkään nähdä itselle mieleisenä, niin sitten se tarkoittaa tasan sitä. Niin ja kaikki muut tulkinnat ovat vääriä.” Siispä jos tulkitsen juonen olleen tarina kärsimyksen kautta kulkevasti polusta onneen, niin olen varmaan oikeassa.

Esiintyjäjoukko pelasi mielestäni tosi upeasti yhteen. Soittajat, tanssija (Jessi Palovaara) ja itse solisti Petteri Loukio ovat varmaan hioneet teosta huolella, koska kokonaisuus oli todella vaikuttava. Loukio selvisi mielestäni hienosti haastavasta monologista. Esitys oli erittäin fyysinen ja intensiivinen, mutta kaikesta huolimatta Loukion ääni soi varsinkin ylä-äänissä erittäin kauniisti.

Toivon todella, että tämä ei jää oopperan ainoaksi esitykseksi, sillä olisi sääli, jos näin mielenkiintoinen teos jäisi vain paikalla olleen (varsin harvalukuisen) yleisön muistoihin. Jos joskus huomaatte teoksen vielä jossain ohjelmistossa, niin menkää ehdottomasti katsomaan. Upea esitys!

Pauli Marttinen


Esiintyjät



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti