Viikonlopun
viimeinen ooppera oli Rodion Štšedrinin Joulutarina,
jonka nimi on tosin aavistuksen harhaanjohtava, sillä se kertoo itse asiassa
uudesta vuodesta, joka Neuvostoliitossa korvasi joulun juhlinnan. Tarina kertoo
toisaalta Venäjän keisarinnasta, joka rakastaa orvokkeja ja kieltää vuoden
vaihtumisen ennen kuin kasvihuoneessa paleltuneiden orvokkien tilalle
toimitetaan aitoja metsäorvokkeja ja toisaalta kaltoin kohdellusta
tytärpuolesta, jonka hänen äitipuolensa ja tämän tytär lähettävät talviseen metsään kukkia etsimään.
Metsässä tyttö törmää kuukausiin ja huhtikuu antaa hänelle orvokkeja hoviin
vietäväksi. Pienten kiemuroiden jälkeen kaikki päätyvät laulamaan hyvän uuden
vuoden toivotuksia.
Olen pitänyt
aiemmistakin Štšedrinin oopperoista, jotka olen nähnyt, joten en
ollut yllättynyt siitä, että pidin myös tästä oopperasta. Musiikki oli
tavallaan kaksijakoista. Tytärpuolen musiikki oli modernimpaa, kun taas muiden
henkilöiden musiikki oli selvästi maanläheisempää.
Vaikka oopperan
tarina oli selvästi satu, niin myös aikuisille katsojille oopperalla oli
annettavaa, sillä siinä oli selvästi mukana yhteiskunnallista viestiä siitä,
että hallitsijan ei kannata säätää järjettömiä lakeja ja piikiteltiinpä siinä
hieman Venäjän oligarkkien intoa ostaa jalkapallojoukkueitakin.
Jälleen on myös
kehuttava lavastusta ja puvustusta. Mariinsky-2:n tekniset järjestelmät
antoivat mahdollisuuden kaikenlaiseen näyttävyyteen. Metsän puut nousivat ja
laskeutuivat ja kuukaudet esiintyivät pääosan ajasta valonauhojen koristamien
korkeiden tötteröiden huipulta.
Esiintyjistä kiinnostavimpia
olivat äitipuolta esittävä Natalia Yevstafieva ja tytärtä esittävä Larisa
Yelina. Molemmat olivat hyviä laulajia, mutta sen lisäksi heidän roolinsa
olivat juuri sopivan ilkeitä ja liioittelevia, että hahmot kiinnostivat. Heihin
verrattuna tytärpuoli (Anna Denisova) oli todella väritön hahmo, vaikka hän
kauniisti lauloikin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti