Italialaisen
säveltäjän Umberto Giordanon oopperoista ovat tunnettuja lähinnä Andrea Chénier
ja Fedora, jonka konserttiversio aloitti Pietarin oopperaviikonloppuni. Tarinan
juoni on perin oopperamainen. Ruhtinatar Fedora Romazov on menossa naimisiin
Pietarissa ja häiden aattona hänen sulhasensa surmataan. Konnaksi epäillään
kreivi Loris Ipanovia, jolle Fedora vannoo kostoa. Fedora ja Loris tapaavat
Pariisissa, Loris rakastuu Fedoraan ja tunnustaa tälle surmanneensa naisen
ex-sulhasen, mutta vannoo sille olevan hyvän syyn. Ennen todisteiden
esittämistä Fedora kuitenkin ennättää ilmiantamaan miehen ja tämän veljen
murhasta Venäjän viranomaisille. Kun Loris sitten myöhemmin todistaa, että
ex-sulhon ja hänen vaimonsa välillä oli kiihkeä suhde ja sulho ampui ensin ja
hän vain vastasi tuleen, niin Fedora vannoo rakkauttaan mieheen. Myöhemmin
heidän onnensa Sveitsissä rikkoo tieto, että Lorisin veli on kuollut vankilassa
ja myös poikien äiti on kuollut suruun. Fedora on katumuksen murtama, mutta kun
Loris saa tietää, että nimenomaan Fedora ilmiantoi hänen veljensä, hän ei taivu
anteeksiantoon, vaan vannoo tappavansa Fedoran, joka kuitenkin ottaa myrkkyä ja
kuolee, mikä järkyttää Lorisia. Siinähän sitä on draamaa yhden oopperan
tarpeeseen.
Giordanon ooppera
sisältää hyvin monipuolista musiikkia. Siinä on valtavan dramaattisia hetkiä
(suorastaan uhkaavan tuntuisia), romanttisia aarioita sekä iloisia
rallatteluja. Siis siinäkin mielessä ooppera, jossa on kaikkea.
Esiintyjistä
tällä kertaa innostuin eniten esityksen matalammista miesäänistä. Ehdottomasti
paras kokonaisuutena oli kuski Cirilloa (Kiril) esittänyt Dinar Dzhusoev.
Erittäin hieno ääni, porukan paras italian ääntäminen ja hän osasi vielä
näytelläkin. Mutta myös Pavel Shmulevich polisiimestari Grechinä ja Jaroslav
Petryanik diplomaatti De Siriex’nä tekivät oikein hyvää työtä. Myös pääroolin
Fedoran esittäjä Tatiana Starkova lauloi oikein kauniisti ja eläytyi rooliin
hienosti. Mutta hänen on kyllä vielä treenattava italian ääntämystä reippaasti,
jos hän aikoo italialaisia oopperoita jatkossakin esittää. Laulua ei
valitettavasti tunnistanut italiaksi, mikä on kyllä Venäjällä aika yleistä ja
siksi siellä usein turvallisin valinta onkin jokin venäläinen ooppera.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti