tiistai 12. joulukuuta 2017

Fedora Mariinskin konserttisalissa Pietarissa, 8.12.2017


Italialaisen säveltäjän Umberto Giordanon oopperoista ovat tunnettuja lähinnä Andrea Chénier ja Fedora, jonka konserttiversio aloitti Pietarin oopperaviikonloppuni. Tarinan juoni on perin oopperamainen. Ruhtinatar Fedora Romazov on menossa naimisiin Pietarissa ja häiden aattona hänen sulhasensa surmataan. Konnaksi epäillään kreivi Loris Ipanovia, jolle Fedora vannoo kostoa. Fedora ja Loris tapaavat Pariisissa, Loris rakastuu Fedoraan ja tunnustaa tälle surmanneensa naisen ex-sulhasen, mutta vannoo sille olevan hyvän syyn. Ennen todisteiden esittämistä Fedora kuitenkin ennättää ilmiantamaan miehen ja tämän veljen murhasta Venäjän viranomaisille. Kun Loris sitten myöhemmin todistaa, että ex-sulhon ja hänen vaimonsa välillä oli kiihkeä suhde ja sulho ampui ensin ja hän vain vastasi tuleen, niin Fedora vannoo rakkauttaan mieheen. Myöhemmin heidän onnensa Sveitsissä rikkoo tieto, että Lorisin veli on kuollut vankilassa ja myös poikien äiti on kuollut suruun. Fedora on katumuksen murtama, mutta kun Loris saa tietää, että nimenomaan Fedora ilmiantoi hänen veljensä, hän ei taivu anteeksiantoon, vaan vannoo tappavansa Fedoran, joka kuitenkin ottaa myrkkyä ja kuolee, mikä järkyttää Lorisia. Siinähän sitä on draamaa yhden oopperan tarpeeseen.

Giordanon ooppera sisältää hyvin monipuolista musiikkia. Siinä on valtavan dramaattisia hetkiä (suorastaan uhkaavan tuntuisia), romanttisia aarioita sekä iloisia rallatteluja. Siis siinäkin mielessä ooppera, jossa on kaikkea.

Esiintyjistä tällä kertaa innostuin eniten esityksen matalammista miesäänistä. Ehdottomasti paras kokonaisuutena oli kuski Cirilloa (Kiril) esittänyt Dinar Dzhusoev. Erittäin hieno ääni, porukan paras italian ääntäminen ja hän osasi vielä näytelläkin. Mutta myös Pavel Shmulevich polisiimestari Grechinä ja Jaroslav Petryanik diplomaatti De Siriex’nä tekivät oikein hyvää työtä. Myös pääroolin Fedoran esittäjä Tatiana Starkova lauloi oikein kauniisti ja eläytyi rooliin hienosti. Mutta hänen on kyllä vielä treenattava italian ääntämystä reippaasti, jos hän aikoo italialaisia oopperoita jatkossakin esittää. Laulua ei valitettavasti tunnistanut italiaksi, mikä on kyllä Venäjällä aika yleistä ja siksi siellä usein turvallisin valinta onkin jokin venäläinen ooppera.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti