tiistai 12. joulukuuta 2017

Pikku nokikolari Mariinski-teatterin Prokofjev-salissa, 10.12.2017


Toinen viikonlopun puhtaista lastenoopperoistani (jälleen Prokofjev-salissa) oli Benjamin Brittenin Pikku nokikolari. Ooppera sijoittuu 1800-luvun Englantiin ja kertoo Sam-pojasta, jonka hänen vanhempansa ovat myyneet nokikolarin oppipojaksi. Sam joutuu kiipeämään ensimmäisen kerran savupiipun sisälle, juuttuu kiinni ja perheen lapset pelastavat hänet. Kaikenlaisten kommellusten jälkeen, lapset auttavat lastenhoitajan avulla pojan pakoon.

Oopperan musiikki on varsin vaihtelevaa. Välillä on todella modernin kuuloisia pätkiä ja sitten taas enemmän mukaansatempaavia reippaita lauluja. Täytyy tosin sanoa, että järin mieleenpainuvia ne eivät kyllä olleet. Säestys oli tällä kertaa nelikätisesti soitettu piano.  Tämä ooppera on ehkä musiikillisesti pikkuisen vaativampi lapsille ja jokunen poistuikin esityksestä kesken näytöksen (tai ehkä oopperan alku oli kaikkein pienimmille jopa vähän liiankin pelottava).

Esiintyjissä oli tälläkin kertaa samoja laulajia, jotka olin nähnyt jo aiemmin viikonlopun aikana. Fedoran esittäjä Tatiana Starkova lauloi lastenhoitajan roolin, Shona Chibirov oli tällä kertaa nokikolarin poika Clem ja Roman Sagdiev esiintyi jo kolmannessa viikonlopun oopperassa Johnny Cromena. Hienoimman esityksen teki mielestäni rouva Baggotin roolissa laulanut Ekaterina Bondarenko.

Lavastus oli varsin yksinkertainen (lähinnä irtoseinät ja muutama pikkuesine), mutta näyttämön keskellä seisoi erittäin monipuolinen laatikko. Se oli milloin mitäkin: savupiippu, lelukomero, matka-arkku, vaunu. Kyseinen laatikko totisesti todisti, että aina kaiken ei tarvitse olla superhienoa toimiakseen. Ja kyllä lapsetkin laatikon taian näkivät, sillä näytöksen jälkeen osa lapsista ryömi uteliaina tutkimaan laatikon sisältöä.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti