perjantai 27. syyskuuta 2019

Aniara Alminsalissa, 21.9.2019


Kun Kansallisooppera ilmoitti, että Klockriketeatern ja The Crossing –kuoro vierailevat Alminsalissa syksyllä 2019, tavailin tovin esityksen (Aniara) kuvausta ja mietin, että mikähän juttu tämä oikein on. Esittelytekstin perusteella en osannut oikein sijoittaa Aniaraa mihinkään lokeroon ja olin hieman hämmentynyt. Päädyin kuitenkin ostamaan esitykseen lipun mielessäni pyörivistä pienistä kysymysmerkeistä huolimatta.

Ja onneksi ostin, sillä ilta oli erikoisuudestaan huolimatta mieleenpainuva. Jopa Alminsali oli muokattu uuteen uskoon esitystä varten. Katsojat eivät istuneet sen normaaleilla istuinpaikoilla, vaan katsomot oli rakennettu näyttämön sivuille. Toki tämä tarkoitti sitä, että esiintyjät olivat osan aikaa aina selin jompaankumpaan katsomon osaan, mutta toisaalta esiintyjät olivat kirjaimellisesti lähellä katsojia.

Aniaran tapahtumat sijoittuvat tulevaisuuteen, jolloin avaruusmatkailu on arkipäivää. Aniara – avaruusalus – on matkalla Marsiin, kun siihen osuu asteroidi ja se harhautuu korjaamattomasti kurssiltaan. Matkustajat koettavat sopeutua omalla tavallaan ikuiseen harhailuun loputtomassa avaruudessa, mutta lopullinen tuhoutuminen lähestyy.

Esityksen musiikin on säveltänyt Robert Maggio ja libretto on Dan Henriksonin käsialaa ja se perustuu Harry Martinsonin teokseen Aniara vuodelta 1956. Liiasta helppotajuisuudesta esitystä ei voi syyttää. Ilman ohjelmalehtistä en varmasti olisi ymmärtänyt teoksesta kovinkaan paljoa. Sen avulla pysyi sentään jotenkuten kärryillä siitä, mitä milloinkin tapahtui. Esitys oli kaksikielinen: suurin osa tekstistä esitettiin sekä ruotsiksi että englanniksi; mutta tekstin ymmärtäminen ei välttämättä tarkoittanut vielä tapahtumien ymmärtämistä. Näyttämön tunnelma oli hieman unenomainen, mystinen.

Musiikillisesti esitys oli kuitenkin nappisuoritus. Pidin Robert Maggion sävellyksestä ja Aniara Band Finland oli orkesteri paikallaan. Suurimman vaikutuksen teki kuitenkin yhdysvaltalainen kuoro The Crossing. Olen kuullut paljon erilaisia kuoroja elämäni aikana, mutta The Crossingin tasoiseen joukkoon törmää todella harvoin. Mielettömän ammattitaitoisia laulajia, jotka kykenivät harmonisesti laulamaan jokainen omaa stemmaansa. Heidän laulamistaan olisi kuunnellut vaikka kuinka kauan, se suorastaan hyväili korvia. Toivottavasti tämä ei jää heidän ainoaksi Suomen vierailukseen.

Kuoron lisäksi myös Miiman (tekoäly) roolin esittänyt Antti Silvennoinen oli aivan huikea. Hän on Wusheng Companyn taiteellinen johtaja ja oli tehnyt myös Miiman Peking-oopperan koreografian muotokieleen perustuvan koreagrafian. Silvennoisen esitystä ei voi kutsua muuta kuin lumoavaksi.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti