keskiviikko 18. syyskuuta 2019

Dido ja Aeneas Koko-Teatterissa Helsingissä, 13.9.2019


Viime vuosina on tullut ainakin kerran vuodessä käytyä katsomassa Henry Purcellin Dino ja Aeneas -ooppera erilaisten pienempien oopperaseurueiden esittämänä. Tällä kertaa vuorossa oli Ooppera Articon tuotanto Koko-teatterissa Helsingin Hakaniemessä. Artico oli vienyt oopperan tapahtuat nykypäivän Länsi-Afrikkaan. Pääosan (Dido) laulaja Laura Pyrrö vietti keväällä 2018 aikaa Beninissä suomalais-afrikkalaisessa taiteilijaresidenssissä, Villa Karossa ja sai siellä idean siirtää oopperan tapahtumat muinaisesta Karthagosta Länsi-Afrikkaan. Kun mukaan tarttui vielä runsaasti erilaista rekvisiittaa, niin Koko-teatteriin rakennettiin pala Afrikkaa.

Teoksen ohjauksesta vastasi Anselmi Hirvonen ja mielestäni ohjaus oli toteutettu olosuhteet huomioon ottaen hienosti. Erityisesti pidin teoksen dramaattisesta lopusta. Työryhmän luoma visuaalinen ilme oli muutenkin kaikin puolin hienosti tehty. Taustalla vaihtuvia kuvia Beninistä ja esiintyjillä afrikkalaistyylisiä vaatteita ja koruja aidoista tarvikkeista. Ja täytyy myöntää, että enpä olen aiemmin nähnytkään afrikkalaista tanssia (Beninistä vasta Suomeen muuttanut tanssija Dominique Soussou) barokkimusiikin tahtiin. Kieltämättä mieleenpainuvaa!

Säestyksestä vastasi Ensemble Nylandia, jota on aina ilo kuunnella. Pieni, neljän hengen orkesteri sopikin oivallisesti soittamaan barokkimusiikkia tähän suhteellisen pieneen teatteriin. Taustalauluista vastasi (ajoittain hieman epätasaisesti) Kaari-ensemblen kvartetti.

Pääesiintyjistä pidin ehdottomasti eniten Ulla Paakkunaisesta Belindan roolissa. Kaunista laulua, mutta ennen kaikkea ilmeikäistä esiintymistä. Todella hieno roolisuoritus!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti