maanantai 9. syyskuuta 2019

Sinfonia Lahti ja Karita Mattila Sibeliustalossa Lahdessa, 7.9.2019


Sain hieman yllättäen mahdollisuuden käydä katsomassa Lahden Sibelius-festivaalin lauantain konsertin, jossa soitti Sinfonia Lahti ja solistina lauloi Karita Mattila. En voi sanoa olevani mikään suunnaton Sibelius-asiantuntija, mutta kuten suuri osa suomalaisista, olen toki kuullut Sibeliuksen sinfoniat ja jonkin verran muutakin hänen musiikkiaan. Senkin vuoksi olin konserttilipusta erityisen tyytyväinen, koska lauantaina esitettiin hieman harvemmin kuultavia teoksia, joita en kaikkia tuntenut entuudestaan.

Ensimmäisenä Sinfonia Lahti esitti kapellimestari Dima Slobodenioukin johdolla Bardin. Teos on lyhyt – vain noin 10 minuuttia – mutta pidin siitä kovasti. Harpulla on iso rooli Bardissa ja suurimman osan aikaa musiikki on hyvin hienovireistä ja vain muutaman kerran musiikki nousee pauhaamaan voimalla. Kiinnostava tuttavuus!

Sitten vuorossa olikin jo Karita Mattila, joka esitti viisi Sibeliuksen laulua (Arioso, Våren flyktar hastigt, Se’n har jag ej frågat mera, Demanten på marssnön, Höstkväll). Mattilan esitys oli aivan erinomainen. Häntä itseään näytti jännittävän varsinkin viimeisen kappaleen korkeat nuotit, mutta aivan turhaan. Toki hänen äänensä on erilainen kuin nuorena naisena ja ehkäpä korkeat nuotit vaativat enemmän keskittymistä, mutta komealta ne edelleen kuulostavat. Lisäksi kokemuksen tuoma syvyys esittämisessä ja aivan kerrassaan upeat ala-äänet saivat ainakin minut toteamaan, että Mattilaa kannattaa kyllä edelleen matkustaa vähän kauempaakin kuuntelemaan. Harmi vaan, että lauluja ei tuon enempää ollut tarjolla; olisin niitä mielelläni kuunnellut vielä toisenkin mokoman. Ylimääräisenä numerona Mattila lauloi  laulun Illalle, joka oli aivan eri sarjaa kuin varsinainen konserttiohjelma – paljon kevyempi laulahdus. Mukava laulettava, mutta vähän yllättävä valinta tuon ohjelmiston lopetukseksi.

Väliajan jälkeen Sinfonia Lahti esitti vielä teoksen Öinen ratsastus ja auringonnousu, jonka Sibelius on sanonut kuvanneen öistä ratsastusta Suojärveltä Värtsilään (tosin hän on eri ihmisille kertonut muitakin vaihtoehtoisia taustoja sävellykselle). Minusta oli jännää yrittää bongata musiikista  erilaisia asioita (luonto, eläimet jne) ja tietysti kuvittelinkin tunnistavani sielä joitain asioita. Tiedän häntä sitten, olinko oikeassa.

Minulle konsertin kakkososan huippu oli kuitenkin teos Satu. Kauniisti soiva teos, jossa aivan erityisesti ihastuin alttoviulun soolokohtiin. Mikä ihana syvä sointi! Olisin hyvin voinut kuunnella Sadun toiseenkin otteeseen vaikka saman tien.

Ylimääräisenä numerona Sinfonia Lahti esitti Finlandian, mikä ei ollut mikään suunnaton yllätys. Tämä teos on taatusti jokaiselle suomalaiselle tuttu ja herättää paljon isänmaallisia tunteita. Slobodenioukin Finlandia oli tavattoman iskevä, suorastaan sotaisa esitys. Tulipahan jälleen kerran todistetuksi, että niinkin usein soitettu teos kuin Finlandia, voi kuulostaa eri esittäjien käsissä ihan erilaiselta.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti