lauantai 7. syyskuuta 2019

Reininkulta Suomen Kansallisoopperassa, 3.9.2019


Tämän ja tulevien vuosien oopperatapaus Suomessa on epäilemättä Wagnerin Ring-tetralogian esittäminen Suomen Kansallisoopperassa. Näiden neljän oopperan näyttämölle tuominen on jokaiselle oopperatalolle kunnia-asia, vaikka se on samalla yleensä myös valtava ponnistus. Koko tetralogia on Kansallisoopperassakin esitetty vain kerran aikaisemmin. Tämänkertainen Ring käynnistyi Suomessa pienimuotoisen kohun kautta, kun alun perin ohjaajaksi valittu Kari Heiskanen heivattiin syrjään, koska hänen tuotantoideansa ei käynyt yhteen oopperan johdon kanssa ja uudeksi ohjaajaksi valittiin talolle tuttu Anna Kelo.

Tänä syksynä Helsingissä on vuorossa tetralogian ensimmäinen ooppera Reininkulta, joka luo pohjan koko tulevalle tarinalle. Reininkullassa kääpiö Alberich ryöstää joen pohjassa olevan kullan sitä vartioivilta Reinintyttäriltä ja takoo siitä Nibelungin-sormuksen. Tämä sormus antaa kantajalleen rajattoman vallan. Toisaalla, jumalten luona jumalten johtaja Wotan on luvannut jättiläisille kälynsä Freian palkkioksi siitä, että he rakentavat jumalille uuden linnan – Valhallan. Wotan ei kuitenkaan halua täyttää lupausta, vaan tulenjumala Logen avulla hän huijaa kasan kultaa ja Niebelungin sormuksen Alberichilta. Sormuksensa menettänyt Alberich kiroaa sen; sormuksen kantajia seuraa kuolema, kunnes se palaa taas hänen omistukseensa. Wotan antaa vastentahtoisesti kullan lisäksi myös sormuksen jättiläisille vapauttaakseen Freian. Toinen jättiläisistä surmaa toisen – sormuksen kirous on vaatinut ensimmäisen uhrinsa.

Reininkulta on juoneltaan kuin satu ja Anna Kelon ohjaus ei ollut sitä yrittänyt edes muuksi muuttaa. Valosuunnittelija Mikki Kunttu teki jälleen hienoa työtä. Jo oopperan alkukohtaus, jossa musiikki kuvastaa Reiniä, oli upeasti toteutettu. Miten valoilla voikaan luoda vuolaana virtaavan joen, kun sen osaa! Kannattaa sitten katsoa tässä vaiheessa myös kattoa kohti, koska joen virtaus jatkuu siellä. Puvustus oli ehkä vähän erikoinen. Jotenkin silmiini särähti, kun germaaniset jumalat olivat pukeutuneita vaatteisiin, jotka muistuttivat antiikin Kreikan vaatteita. Wotan ei kuitenkaan ole Zeus.

Pidin sinänsä siitä, että tarina oli säilytetty sadunomaisena, mutta ihan tyytyväinen en Anna Kelon ohjaukseen kuitenkaan ollut. Henkilöohjaus ei ollut mielestäni täysin onnistunutta. Vaikka virolaista Koit Soaseppiä lukuunottamatta täyssuomalainen miehitys lauloi kaikin puolin hyvin, niin hahmoissa ei kyllä pääosin ollut juuri minkäänlaista syvyyttä tai luonnetta. Jumalat varsinkin lähinnä patsastelivat linnassaan. Parhaat esitykset tekivät joukon kääpiöt Alberich (Jukka Rasilainen) ja Mime (Dan Karlström). Heidän kärsimyksiinsä pystyi jo samaistumaan. Ja toisaalta Reinintyttäretkin olivat varsin onnistuneita (Marjukka Tepponen, Mari Palo ja Jeni Packalén). Jättiläiset tässä tuotannossa toteutettiin isoilla videonäytöillä, mikä muuten toimi todella hyvin, mutta kuva oli vääristynyt ja ei kulkenut synkroinoituna äänen kanssa (laulajat seisoivat lavan reunoilla). En tiedä, oliko vääristymä tarkoituksellinen, mutta ainakin minusta se vaikutti oudolta.

Kuten sanottua, laulajat tekivät kauttaalta varmaa työtä. Tommi Hakalan Wagner-debyytti oli äänellisesti onnistunut. Kunhan hän saa vielä Wotaniinsa lisää tunnetta, niin hän saa varmasti muuallekin kiinnityksiä tähän rooliin. Tuomas Katajalan Loge oli kiinnostava. Loge oli alemmuudentuntoinen, vähän niljakas tyyppi ja Katajala lauloi roolin normaalilla varmuudellaan. Katajalan ääni ei ole tyypillisen Wagner-tenorin kuuloinen, mutta upeasti hän roolin lauloi.  Jättiläisistä varsinkin Koit Soasepp teki elämänsä lauluesityksen. Hienoa kuunneltavaa! 

Vaikka Reininkulta ei vielä ihan täysosuma ollutkaan, niin odotan kiinnostuneena sarjan seuraavia osia, joissa varsinaiset tapahtumat vasta alkavat. Siinä on vielä paljon aineksia saada aikaan huikea oopperaelämys.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti