Francis
Poulencin ooppera Tiresiaan rinnat sai ensi-iltansa toisen maailmansodan
jälkeisessä Ranskassa vuonna 1947 ja sen teemat naisen asemasta ja ns. oikeasta
lapsimäärästä ovat edelleenkin ajankohtaisia. Ooppera perustuu Guillaume
Apollinairen vuonna 1903 kirjoittamaan näytelmään, johon hän lisäsi vähän
synkemmän prologin ensimmäisen maailmansodan aikana.
Oopperan juoni on täysin
absurdi, vaikka teemoissa on myös vakava puolensa. Thérèse on saanut
tarpeekseen naisen elämän rajoituksista, muuttuu mieheksi ja jättää aviomiehensä. Aviomies
toteaa, että jos naiset eivät tee lapsia, niin miesten täytyy ja synnyttää
yhden päivän aikana yli 40.000 lasta. Aviomiehen mukaan lapset tekevät hänet
rikkaaksi, mutta santarmi ilmoittaa, että lasten suuren lukumäärän vuoksi kansalaiset
näkevät nälkää. Lopussa Thérèse palaa kotiin ja kaikki kehoittavat
lastentekoon.
Ville Saukkonen oli
onnistunut luomaan Aleksanterin teatterin lavalle hersyvän hauskan ja visuaalisesti
viihdyttävän oopperan. Kokonaisuus toimi mielestäni loistavasti ja tekijät
olivat ilmiselvästi nauttineet teoksen maailman luomisesta. Ooppera oli täynnä
pieniä hienoja oivalluksia. Tanssija Oskari Kymäläisen vauva oli esimerkiksi huikean
hyvä; erinomainen ja ilmeikäs tanssija. Oivaltavasta visualisoinnista vastaa
Joona Huotari ja tarpeistosta Julia Gavrilova sekä Stadin ammatti ja
-aikuisopiston Tekstiili ja -muotialan opiskelijat ja opettajat. Lavastus ja
puvustus olivat todella hienoja ja mielenkiintoisia yksityiskohtia riitti. Itse
esim. hihittelin pitkään Jumalan urheilusukille.
Poulencin musiikki tässä –
hänen ensimmäisessä – oopperassaan poikkeaa selkeästi hänen myöhemmistä
oopperoistaan (Karmeliittojen keskusteluja ja Ihmisen ääni). Musiikki vilisee
kevyempiä fragmentteja kuten valssi ja polkka, mutta varsinkin Thérèsellä on
laulettavana myös hyvin haasteellisia klassisia kuvioita. Kamariorkesteri
Ariadnen kapellimestarina toimi Jonas Rannila ja kuorona toimi Helsingin
filharmonisen kuoron laulajat. Sekä orkesteri että kuoro olivat ensi-illassa loistavassa
iskussa. Tuli suorastaan tunne, että harjoituksia on taatusti voitu pitää
riittävästi.
Myös solistit ylsivät
melkein järjestään parhaimpiin esityksiinsä. Illan kuningatar oli luonnollisesti
Thérèse/Tiresiaan roolin laulanut Anu Komsi. Upea esitys ja hän sopi rooliinsa
kuin se olisi luotu ihan häntä varten. Juha Kotilainen Jumalana ja Jaakko
Kortekangas aviomiehenä tekivät hienot, varmat esitykset. Jouni Kokoran santarmi
oli erinomainen ja Aki Alamikkotervollekin oli siunautunut hänelle loistavasti
sopinut rooli lehtimiehenä/poikana.
Ooppera oli siis kaikin
puolin todella onnistunut ja suosittelen sitä lämpimästi kaikille. Koska oopperan
kesto on vain tunnin, niin myös vähän pienempi ooppera-fani voi hyvin käydä sen
katsomassa. Ooppera esitetään suomeksi ja käsiohjelma sisältää libreton, joten
juontakin on helppo seurata. Näytöksiä on vielä kaksi jäljellä (21. ja 22.9.),
joten kipin kapin ostamaan lippuja https://www.ticketmaster.fi/.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti