Vihdoinkin, lukuisten koronalykkäysten jälkeen, Ooppera Skaalan ja Opera Boxin tuotanto Philip Glassin oopperasta Akhnaten esitettiin yleisölle Aleksanterin teatterissa Helsingin oopperakesässä. Olin jo ennättänyt pelkäämään, että muiden sitoumusten vuoksi oopperaa ei ikinä saataisikaan suuren yleisön nähtäväksi ja se olisi ollut suunnaton menetys.
Ooppera kertoo
muinaisen Egyptin faarao Akhnatenin tarinan. Alussa hänen isänsä Amenhotep III
on kuollut ja hänen poikansa perii vallan. Poika luopuu isänsä uskosta ja luo uuden
monoteistisen uskonnon ottaen nimekseen Akhnaten. Hän menee naimisiin
Nefertitin kanssa ja saa neljä tytärtä. Entisen uskonnon kannattajat kuitenkin
nousevat kapinaan ja surmaavat perheen Nefertitiä ja Akhnatenin äitiä
lukuunottamatta. Valtaistuimen perii Tutankhamon. Lopussa arkeologit tekevät
kaivauksia Egyptissä.
Akhnaten oli
loistava teos. Ville Saukkosen ohjaus oli huimaavan upea, Janne Lehmusvuon
lavastussuunnittelu ja videoprojisointi olivat häikäiseviä ja Kalle Paasosen
valosuunnittelu täydensi kokonaisuuden. Myös teoksessa mukana olleet tanssijat ja
Horusta esittänyt näyttelijä Mika Nikander muodostivat rikkumattoman
kokonaisuuden laulajien ja soittajien kanssa.
Glassin musiikki
on teoksessa suorastaan hypnoottista ja Timothy Sextonin sovitus pienelle
kosketin- ja lyömäsoittajien orkesterille oli täydellinen. Musiikki perustuu
paljon toistolle, mutta silti se ei ole pitkästyttävää vaan pikemminkin
energisoivaa.
Monista muista
oopperoista poiketen teoksessa ei ollut tekstitystä, vaikka pääosin teoksessa
käytettiin laulettaessa muuta kieltä kuin suomea (muinaisessa Egyptissä
puhuttuja kieliä) ja useasti itseassa vain laulettiin jotain vokaalia, mutta
sillä ei ollu väliä, koska musiikki oli niin käsittämättömän hienoa. Akhnatenin
roolin lauloi unkarilainen kontratenori Zoltan Darago loistavasti. Hänen vaimonaan
Nefertitinä esiintyi mezzosopraano Essi Luttinen. Kontratenorin ja
mezzosopraanon duetto on hienoa kuunneltavaa! Lisäksi on mainittava Amonin
temppelin ylipapin roolin laulanut Ville Salonen. Hänen äänensä toki petti
muutaman kerran korkeimissa kohdissa, mutta hänen esiintymisensä korskeana
ylipappina oli todella hieno. Täydet pisteet siitä.
Tätä oopperaa ja
tätä ohjausta on täydellä sydämellä suositella kaikille, jos se vielä joskus
tulee esitykseen. Fantastinen produktio!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti