maanantai 19. syyskuuta 2022

Akhnaten Aleksanterin teatterissa, 4.9.2022

Vihdoinkin, lukuisten koronalykkäysten jälkeen, Ooppera Skaalan ja Opera Boxin tuotanto Philip Glassin oopperasta Akhnaten esitettiin yleisölle Aleksanterin teatterissa Helsingin oopperakesässä. Olin jo ennättänyt pelkäämään, että muiden sitoumusten vuoksi oopperaa ei ikinä saataisikaan suuren yleisön nähtäväksi ja se olisi ollut suunnaton menetys.

Ooppera kertoo muinaisen Egyptin faarao Akhnatenin tarinan. Alussa hänen isänsä Amenhotep III on kuollut ja hänen poikansa perii vallan. Poika luopuu isänsä uskosta ja luo uuden monoteistisen uskonnon ottaen nimekseen Akhnaten. Hän menee naimisiin Nefertitin kanssa ja saa neljä tytärtä. Entisen uskonnon kannattajat kuitenkin nousevat kapinaan ja surmaavat perheen Nefertitiä ja Akhnatenin äitiä lukuunottamatta. Valtaistuimen perii Tutankhamon. Lopussa arkeologit tekevät kaivauksia Egyptissä.

Akhnaten oli loistava teos. Ville Saukkosen ohjaus oli huimaavan upea, Janne Lehmusvuon lavastussuunnittelu ja videoprojisointi olivat häikäiseviä ja Kalle Paasosen valosuunnittelu täydensi kokonaisuuden. Myös teoksessa mukana olleet tanssijat ja Horusta esittänyt näyttelijä Mika Nikander muodostivat rikkumattoman kokonaisuuden laulajien ja soittajien kanssa.

Glassin musiikki on teoksessa suorastaan hypnoottista ja Timothy Sextonin sovitus pienelle kosketin- ja lyömäsoittajien orkesterille oli täydellinen. Musiikki perustuu paljon toistolle, mutta silti se ei ole pitkästyttävää vaan pikemminkin energisoivaa.

Monista muista oopperoista poiketen teoksessa ei ollut tekstitystä, vaikka pääosin teoksessa käytettiin laulettaessa muuta kieltä kuin suomea (muinaisessa Egyptissä puhuttuja kieliä) ja useasti itseassa vain laulettiin jotain vokaalia, mutta sillä ei ollu väliä, koska musiikki oli niin käsittämättömän hienoa. Akhnatenin roolin lauloi unkarilainen kontratenori Zoltan Darago loistavasti. Hänen vaimonaan Nefertitinä esiintyi mezzosopraano Essi Luttinen. Kontratenorin ja mezzosopraanon duetto on hienoa kuunneltavaa! Lisäksi on mainittava Amonin temppelin ylipapin roolin laulanut Ville Salonen. Hänen äänensä toki petti muutaman kerran korkeimissa kohdissa, mutta hänen esiintymisensä korskeana ylipappina oli todella hieno. Täydet pisteet siitä.

Tätä oopperaa ja tätä ohjausta on täydellä sydämellä suositella kaikille, jos se vielä joskus tulee esitykseen. Fantastinen produktio!  



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti