Kun Kansallisooppera aikoinaan ilmoitti esittävänsä Richard Wagnerin Ringin kaikki olettivat, että sen neljä oopperaa tullaan näkemään kahden vuoden sisään, mutta toisin kävi. Vain ensimmäinen osa Reininkulta ennätettiin näkemään ennen koronan iskemistä ja vasta nyt päästiin toisen osan eli Valkyyrian pariin.
Kuten tavallista
Ringin oopperoille, juoni on varsinainen soppa ja sitä on vaikea selittää edes
suurin piirtein ymmärrettävästi jos yrittää olla lyhyt, mutta koetetaan. Valkyyriassa
Siegmund pakenee Hundingin taloon, jossa tämän vaimo Sieglinde tarjoaa hänelle
juotavaa. Hunding palaa ja tunnistaa Siegmundin etsimäkseen mieheksi ja haastaa
hänet aamulla taisteluun. Yön aikana Sieglinde ja Siegmund tunnistavat olevansa
sisarukset ja rakastuvat toisiinsa: Sieglinde ryöstettiin vuosia aiemmin ja
pakotettiin Hundingin vaimoksi. He pakenevat, kun Siegmund saa irroitettua
puusta jumala Wotanin siihen iskemän miekan. Wotan haluaa suojella Siegmundia,
mutta hänen vaimonsa Fricka haluaa rangaista tätä avioliiton rikkojana. Wotan
alistuu ja kieltää myös tyttäriään valkyyrioita auttamasta Siegmundia.
Brünnhilde ei kuitenkin pysty olemaan auttamatta velipuoltaan, mutta Hunding
saa silti tapettua Siegmundin. Raskaana olevan Sieglinden Brünnhilde saa
kuitenkin autettua pakoon. Rangaistukseksi Wotan vaivuttaa Brünnhilden uneen
tulimeren keskelle.
Jos Anna Kelon
ohjaama Reininkulta oli vähän tylsä ja sovinnainen, niin Valkyyria oli jonkin
verran pirteämpi teos. Täytyy toivoa, että tämä lupaa entistä parempaa Ringin
seuraaviin osiin. Valkyyria sijoittui viitteellisesti toisen maailmansodan
aikaan ja Mikki Kuntun lavastus ja valot tekivät siitä varsin näyttävän
teoksen, vaikka lavalla ei paljon lavasteita ollutkaan. Vaikuttavin kohtaus oli
– kuten niin usein kolmannen näytöksen aloittava valkyyrioiden ratsastus, mutta
kyllä loppukohtauksen tulikehrässäkin tiettyä vaikuttavuutta oli.
Illan tähdet
olivat Siegmund (Joachim Bäckström) ja Sieglinde (Miina-Liisa Värelä).
Molempien äänet soivat upeasti ja he olivat uskottavia rakastuvana
sisarusparina. Tommi Hakalan Wotan jäi vähän kuivakaksi, joten siitä en
erityisemmin pitänyt ja Johanna Rusanen ei henkilökohtaisesti minua sytyttänyt
Brünnhildenä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti