maanantai 19. syyskuuta 2022

Musta munkki Aleksanterin teatterissa, 3.9.2022

Helsingin oopperakesässä esitettiin koronalykkäysten jälkeen myös Opera Fortisin tuottama Pehr Henrik Nordgrenin ooppera Musta munkki. Ooppera on sävelletty 1981, mutta sen esityskerrat ovat jääneet varsin vähiin, joten jälleen kyseessä oli ooppera, jonka esitystä olin odottanut kovin.

Ooppera sijoittuu Venäjälle ja libretto on itse säveltäjän tekemä Anton Tšehovin novellin pohjalta. Ooppera alkaa siitä, että Andrei Kovrin (baritoni Kristian Lindroos) on tullut vierailemaan maaseudulla vanhan ystävänsä Jegorin (tenori Pekka Kuivalainen) luona toipuakseen ylirasituksesta. Hän rakastuu tämän tyttäreen Tanjaan (sopraano Johanna Isokoski) ja he menevät naimisiin. Kovrinia kuitenkin vainoaa näyissä musta munkki, joka ylistää hänen älykkyyttään ja sanoo, että vain hän voi älyllään pelastaa maailman. Munkin yllyttämänä hän vaipuu yhä syvemmälle mielettömyyteen ja raataa tieteellisen työnsä parissa päivin ja öin. Tanja huomaa Kovrinin sairastumisen ja pakottaa hänet hoitoon. Kovrin toipuukin tavallaan, joskin katkeroituu. Jegor kuolee ja hänen rakastamansa hedelmätarha joutuu vieraisiin käsiin. Myös Kovrin kuolee tuberkuloosiin ja vielä kuolinvuoteellaan hän näkee mustan munkin.

Oopperan tarina on siis varsin venäläisen mystinen. Ohjaaja Ville Saukkonen oli toteuttanut melko sovinnaisen ohjauksen, joka kuitenkin sopi tähän teokseen erinomaisesti. Mustan munkin musiikki oli kiinnostavaa ja pidin siitä kovasti. Lindroos oli loistava Kovrinina sekä laulullisesti että näyttelijänä. Myös Johanna Isokoski teki hyvän vaikutuksen Tanjana. Kuultuani lyhyen ajan sisään pari supermodernia oopperaa, Musta munkki oli hyvä muistutus siitä, että osa hieman uudemmasta oopperamusiikista on täysin ymmärrettävää ja jopa helposti lähetyttävää maallikoillekin.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti