maanantai 19. syyskuuta 2022

Between Kansallisoopperan Alminsalissa, 3.9.2022

Olen nähnyt kaikki Kaija Saariahon säveltämät oopperat ja olen pitänyt niistä, joten kun Kansallisooppera mainosti esitystä nimeltä Between oopperana ja yksi teoksen säveltäjistä oli Kaija Saariaho, niin olihan se mentävä katsomaan.

Between koostui neljästä osasta, joista ensimmäinen ja viimeinen (Study for Life ja  Graal Théȃtre) olivat Kaija Saariahon säveltämiä. Muut osat olivat Matias Vestergårdin säveltämä … through its darkness ja Sebastian Hillin Peach. Teoksen oli ohjannut Saariahon poika Aleksi Barrière.

Olin jo Helsingin Sanomien arvostelun perusteella olettanut, että en varmaan ymmärtäisi teoksesta juuri mitään ja oikeassa olin. Teoksen teemana oli nimensä muikaisesti välitila, mutta minä en kyllä käsittänyt, mikä teoksessa välitilaa merkkasi; se oli vain ihan liian korkealentoinen minulle.

Eniten pidin Study for Life -osasta, mutta se voi kyllä johtua siitä, että se oli ainut osa, jossa mukana oli laulaja eli sopraano Tuuli Lindeberg. Vaikka häneen laulunsa libretto ei itse  teemaa minulle selventänytkään, niin Lindebergin laulu oli kauniin eteeristä ja sitä oli sinänsä mukava kuunnella. Kyllä läpi koko teoksen mukana ollut näyttelijä Thomas Kellnerkin hyvä oli, mutta hänen tekemisistään ymmärsin vielä vähemmän. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti