torstai 22. helmikuuta 2018

Madama Butterfly Suomen Kansallisoopperassa, 20.2.2018


Yoshi Oïdan ohjaamasta Madama Butterflysta Suomen Kansallisoopperassa on puhuttu paljon julkisuudessa, esityksen ovat olleet loppuunmyytyjä ja suosio on ollut sen verran suurta, että siitä on järjestetty jopa lisänäytös. Oopperan tarina on useille tuttu: amerikkalainen laivastoupseeri Pinkerton menee ikään kuin naimisiin japanilaisen nuoren naisen (Butterflyn) kanssa, palaa jonkun ajan kuluttua takaisin Amerikkaan ja rakastunut Butterfly odottaa häntä uskollisesti Japanissa. Lopulta mies palaa amerikkalaisen vaimonsa kanssa Japaniin. Butterfly, joka on tällä välin synnyttänyt heidän poikansa, luovuttaa lapsen Pinkertonin oikealle vaimolle kasvatettavaksi ja tekee sen jälkeen itsemurhan.

Kokonaisuutena voi sanoa, että visuaalisesti ooppera oli ihan mukava. Ei ehkä loistava, mutta ei huonokaan. Teoksen puvut (Thibault Vancraenenbroeck) ja lavastus (Tom Schenk) olivat japanilaishenkisiä; eivät puhdasta realismia, mutta sopivat hyvin tarinaan. Värien käyttö oli minusta suorastaan symbolista: joissakin kohtauksissa kirkkaita värejä oli käytetty runsaalla kädellä ja toisissa oli mukana vain maanläheisiä värejä.

Puccinin musiikista tässä oopperassa voi taas sanoa, että se on kaunista ja voimakasta. Pääsolistit olivat kaikki vahvaäänisiä ja kykenivät hyvin saamaan äänensä kuuluviin myös pauhaavan orkesterin ylitse. Markus Nykänen Pinkertonina teki mielenkiintoisen roolisuorituksen. Hän oli erinomainen oopperan alkupuolen röyhkeänä, rasistisena Pinkertonina, mutta ei ehkä ihan niin uskottava enää loppupuolella, jossa Pinkerton tunnustaa olevansa pelkuri. Jeni Packalen Suzukina oli upea; hänen vahva ja lämmin mezzonsa oli nautinnollista kuunneltavaa ja hän sai tulkittua Suzukin luonteenkin hienosti suhteellisen pienillä eleillä ja ilmeillä. Jaakko Kortekangas Sharplessina teki tuttua takuuvarmaa työtään.

Mutta Madama Butterfly joko kantaa tai kaatuu pääsolistinsa mukana. Tiistaina roolin lauloi korealainen Hyeseoung Kwon. Kwonilla on voimakas, hieno sopraano, jossa tosin oopperan alkupuolella oli varsinkin korkeissa äänissä aika voimakas metallinen sointi, johon en itse ihan varauksettomasti ollut ihastunut. Mutta kun ääni lämpeni, niin metallisuus katosi ja Butterflyn loppukohtauksen aaria on todella mieletön esitys. Siinä Puccinin musiikki soi parhaimmillaan ja kun siihen yhdistää upean laulajan ja nappiin menneen ohjauksen, niin siitä syntyi todella vaikuttava kohtaus. Ympärilläni kuului valojen sammuessa useampikin niiskaus ja se lienee paras todiste siitä, että ooppera on saavuttanut tarkoituksensa: upea musiikki on luonut tunne-elämyksen, joka liikuttaa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti