maanantai 26. helmikuuta 2018

Satu Sammosta Helsingin Musiikkitalossa, 24.2.2018


Satu Sammosta palkittiin vuoden 2017 parhaana oopperana ensimmäisessä ooppera-alan Aino-gaalassa alkuvuodesta. Valita tehtiin yleisöäänillä. Kanta-esitys oli Jalasjärvellä. Ooppera on kiertänyt sen jälkeen myös muilla paikkakunnilla ja saapui nyt lauantaina myös Helsinkiin, Musiikkitaloon. Kun esitys tuli näin omille huudeille, niin olihan se käytävä katsomassa. Teoksen päätarinana oli Kalevalasta tuttu kertomus Sammon takomisesta.

Jos aloitan positiivisista asioista, niin on aina hienoa, kun suuri joukko asianharrastajia innostuu tekemään yhdessä jotakin. Satua Sammosta oli tekemässä erittäin juuri joukko paikallisia voimia Jalasjärveltä ja sen ympäristöstä; esiintyjien innostuksen pystyi suorastaan aistimaan. Juuso Tammelinin musiikki oli erittäin vaihtelevaa: mukana oli jazzin tuulahduksia, modernia musiikkia, elokuvamusiikin tyylisiä pätkiä ja vähän klassisempia kohtia. Jalas Chamber suoriutui säestyksestä kiitettävästi, vaikka tehtävä ei varmasti ollut helpoimmasta päästä. Lavastus (Juuso Tammelin ja työryhmä) ja puvustus (Maarit Honkonen ja työryhmä) olivat luonnollisesti varsin kotikutoisia, mutta tällaiseen teokseen se sopii ja esim. piirretty hauki oli suorastaan hauska.

Suomen parhaana oopperana vuonna 2017 tätä oopperaa ei kyllä millään ilveellä voi pitää. Valitettavasti oopperan säveltäjä, libretisti ja ohjaaja Juuso Tammelin oli koettanut survoa kaiken mahdollisen yhteen teokseen aloittaen eri musiikin tyylilajeista (mikä voi olla ihan onnistunutkin ratkaisu joskus) ja jatkaen kaikkeen mahdolliseen tematiikkaan. Sammon taonnan lisäksi teoksessa kommentoitiin politiikkaa, suomalaisten urheiluhulluutta ja sitä sun tätä. Lavalla seikkaili hahmoja hiihtäjistä, SAK:hon ja shakkinappuloihin. Ikävä kyllä tämä ensiksikin teki teoksesta lievästi sanottuna sekavan ja toiseksikin venytti sen pituuden kolmeen tuntiin 40 minuuttiin, mikä oli aivan liian pitkä aika näin vähille villoille. Teoksessa oli kyllä ihan hyviä aineksia, mutta ne hukattiin tähän soppaan.  

Kun tämän lisäksi äänentoisto oli vähän sinnepäin eikä varsinkin kuoron repliikeistä välillä saanut mitään selvää ja ohjaus oli vielä varsin levotonta, niin esiintyjiä kävi välillä suorastaan sääliksi. Joukahaisen äitiä ja Pohjolan tytärtä esittänyt Jenni Liikaoja ja Seppä Ilmarista esittänyt Juha Pikkarainen olivat minun valopilkkujani. Heidän esitystään oli ihan kiva seurata.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti