maanantai 8. huhtikuuta 2019

Alcina Helsingin Musiikkitalon Sonoressa, 6.4.2019


Sibelius-Akatemian opiskelijoiden tämään kevään oopperaproduktio on barokkiooppera, tällä kertaa Georg Friedrich Händelin Alcina. Näin tämän oopperan viimeksi puolitoista vuotta sitten Vaasassa, missä solistit tekivät minuun lähtemättömän vaikutuksen. Olisin mielelläni siis kuullut oopperaluokalta jonkun muun Händelin teoksen (hänellähän riittää oopperoita, joita Suomessa ei ole koskaan esitetty), mutta parempi Alcinakin kuin ei mitään.

Kertauksena vielä oopperan juoni. Bradamanten rakastettu Ruggiero on kadonnut ja löytyy Alcinan hallitsemalta saarelta. Alcina on taikonut useita ihmisiä valtaansa ja lumonnut täysin Ruggieron.  Bradamante pukeutuu mieheksi lähtiessään pelastamaan rakastettuaan Melisson kanssa ja tietysti Alcinan sisar Morgana, joka on naimisissa Oronten kanssa, rakastuu häneen. Bradamante saa suurella vaivalla ja Melisson avulla murettua taian ja Ruggiero vapauttaa muut lumotut. Alcina menettää taikavoimansa ja Morgana ja Orente palaavat yhteen. Höperö juoni siis, mutta onneksi se ei vaikuta musiikkiin.

Ihan kaikki laulajat eivät selvästikään olleet täysin kotonaan barokkioopperan parissa, mutta eihän se mikään ihme olekaan, sillä barokkiooppera on tavattoman vaativa laji. Se vaatii laulutekniikkaa, joka ei ole kaikille laulajille luontaista.

Illan tähti oli Morganan roolin laulanut Minna-Leena Lahti. Ihailin häntä jo luokan edellisessä produktiossa (Lucretian raiskaus) ja Alcinassa hän oli aivan omaa luokkaansa. Jos tämä laulaja ei tee hyvää kansainvälistä uraa, niin olen ihmeissäni. Myös Alcinan roolissa esiintynyt Réka Bata oli alkukankeuden jälkeen vakuuttava ja sai luotua hienoa tunnelatausta Alcinan aarioihin. Pidin myös Melisson roolissa laulaneesta Jussi Vänttisestä. Oikein lupaavan kuuloinen ääni, jota kuulisin mielelläni lisää jatkossa.

Orkesterimontussa soitti Sibelius-Akatemian barokkiorkesteri kapellimestarinaan taiwanilainen I-Han Fu. Oopperan ensimmäiset minuutit orkesteri soitti täysin epäbalanssissa ja teosta ei edes Händeliksi tunnistanut. Sitten orkesteri onneksi sai soitosta kiinni ja loppu menikin ihan kiitettävästi.

Oopperan ohjauksesta vastasi Vilppu Kiljunen. Yleisesti ottaen pidin ohjauksesta, mutta lopun muoviorgiota en ihan tajunnut. Jos kyseessä oli kannanotto kiertotalouden puolesta, niin ei se kyllä ihan silti minun silmissäni vaikuttanut. Lavastuksesta vastasi Sirje Ruohtula ja työryhmä.Teos ei turhilla lavasteilla koreillut: käytännössä mukana oli muovia ja parit portaat ja siinäpä lavasteet sitten olivatkin. Ratkaisu oli oikeastaan aika toimiva, vaikka olikin hieman karu. Oopperan puvustus (Aalto-yliopiston työryhmä: Riikka Mäntymaa, Elina Ström ja Csilla Szlovák) oli mielestäni onnistunut: ajaton mutta moderni.

Sibelius-Akatemian opiskelijoiden oopperaproduktioita on aina mielenkiintoista käydä katsomassa. Joskus tulokset ovat iskevämpiä kuin toisinaan, mutta opiskelijoiden kehitystä on aina kiinnostavaa seurata. Suosittelen lämpimästi tätäkin oopperaa pienistä kauneusvirheistä huolimatta. Esitys varmaan hioutuu vielä varmempaan kuntoon ajan kanssa ja esityksiä on vielä pari jäljellä (toinen niistä Järvenpäässä).



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti