Tämä oli kolmas kerta
kuin näin Suomen ensimmäiseksi oopperaksi kutsutun Fredrik Paciuksen Kung Karls
jakt -oopperan (Kaarle-kuninkaan metsästys) vuodelta 1852 oopperalavalla.
Edellisestä kerrasta on tosin jo hieman aikaa, joten ihan mukava oli verestää
vanhoja muistoja. Metropolia esittää teosta Helsingin konservatorion
konserttisalissa Ruoholahdessa, ihan metroaseman vieressä.
Teoksen ruotsinkielinen libretto on Sakari Topeliuksen käsialaa. Teos ei nyt ehkä ole ihan maailman huippua, mutta saavutti aikoinaan suuren suosion ja ns. ensimmäisenä suomalaisena oopperana sillä on tietty ikoninen asema edelleeen.
Teoksen ruotsinkielinen libretto on Sakari Topeliuksen käsialaa. Teos ei nyt ehkä ole ihan maailman huippua, mutta saavutti aikoinaan suuren suosion ja ns. ensimmäisenä suomalaisena oopperana sillä on tietty ikoninen asema edelleeen.
Oopperan juoni kertoo kuningas
Kaarle XI:n 16-vuotiaana tekemästä metsästysretkestä Ahvenanmaalle vuonna 1672.
Itse metsästysretki on tositapahtuma, mutta muut oopperan tapahtumat ovat
Topeliuksen mielikuvituksen tuotetta. Oopperassa nuori ahvenanmaalainen
Jonathan surmaa hirven, jota kuningas on väijynyt. Kuninkaan hirven surmaaminen
on merkittävä rikos ja Jonathan tuomitaan teosta kuolemaan. Samanaikaisesti Jonathanin
rakastettu Leonora saa selville aatelismiesjoukon suunnitelman vallankaapauksesta.
Leonora paljastaa juonen ja kuningas armahtaa kiitokseksi Jonathanin.
Ville Sandqvistin ohjaus
oli melko pelkistetty. Lavastus oli lähes olematonta ja enemmän huomiota oli
kiinnitetty pukuihin (Riina Nieminen). En ole koskaan kuullut laulajien äänien
kaikuvan niin voimalla Konservatorion konserttisalin lavalla kuin tässä oopperassa.
Osasyynä lienee ollut se, että näyttämö oli niin tyhjä lavasteista. Sandqvist
oli tehnyt mielenkiintoisen ratkaisun, jossa Helsingin filharmonin kuoro
mustissa kuoroasuissaan lauloi näyttämön nurkassa. Alussa se näytti hieman hassulta,
mutta ei se loppujen lopuksi ollut huono ratkaisu. Myös kaksi ns. agenttia
hieman täyttivät juonen tyhjiä kohtia ihan mukavan viihdyttävästi. Jakoivatpa he
yhdessä välissä myös markkinakarkkeja yleisölle!
Solistien taso vaihteli,
mutta kaksi heistä oli mielestäni ylitse muiden. Leonoran roolissa laulanut
Laura Juvonen teki todella vaikutuksen äänellään ja esiintymisellään. Myös
Samuli Takkula onnistui Gustaf Gyllenstjernan roolissa erinomaisesti. Oopperan
musiikki on varsin vaihtelevaa, joten se vaatii myös orkesterilta paljon. Kapellimestari
Sasha Mäkinen johti Helsinki Metropolitan orchestraa ja ainakin minusta soitto
kuulosti oikein hyvältä.
Gyllenstjärnan roolissa laulaa Samuli, ei Sakari Takkula.
VastaaPoistaKiitos kun huomasit! Välillä useampikaan oikoluku ei näköjään auta. :-)
Poista