Oopperan juoni perustuu
Ovidiuksen Muodonmuutoksia-teoksen tarinaan jumalatar-Dianan nympfistä Kallistosta,
johon Jupiter iskee silmänsä. Kallisto ei ole tippaakaan kiinnostunut
Jupiterista, mutta tämähän ei anna periksi, vaan naamioituu Dianaksi. Kalliston
ja vale-Dianan välille syntyy suhde ja Kallisto tulee raskaaksi. Jupiterin
vaimo Juno – kyllästyneenä harhailevaan mieheensä – muuttaa Kalliston karhuksi.
Jupiter ei voi kumota kirousta, mutta muuttaa Kalliston tämän kuoltua Ison Karhun
tähtikuvioksi taivaalle.
Kuten säännölliset
blogini lukijat jo varsin hyvin tietävät, olen suuri barokkioopperoiden ystävä,
joten nautin tämänkin oopperan musiikista, vaikka se ei ihan Händelin
veroisesti minua sytyttänytkään. Orquestro Barroca de Sevillan soitto oli
kuitenkin hienovireistä ja solistien taso oli myös korkea. Oma suosikkini oli
Jupiterin roolin laulanut Wolfgang Stefan Schwaiger, mutta pidin myös Caliston
esittäjästä Anna Devinistä, jonka tyttömäinen Kallisto oli varsinkin oopperan
alussa todella veikeä.
Mutta oopperan suurin
anti oli ehdottomasti sen visuaalisuudessa ja mikä olikaan sen sopivampaa, kun
esityspaikkana oli Madrid, jossa on epäilyksettä joukko maailman parhaita
taidemuseoita (Prado, Reina Sofia, Thyssen-Bornemisza suurimmat mainitakseni).
Teoksesta ei ollut tehty mitään pompöösiä antiikin draamaa, vaan se kuvasti
kaupungissa vahvasti elävää kubismin ja surrealismin henkeä. Ohjaus (David
Alden), lavastus (Paul Steinberg), puvustus (Buki Shiff) ja valaistus (Pat
Collins) olivat kaikki samassa linjassa. Minun lempihahmoni lavalla oli
ehdottomasti sisilisko-tarjoilija; se oli todella luonnollisen näköinen
sisilisko (tietysti isompi kuin oikea), jonka selässä tarjotin kulki hitaasti
halki näyttämön. Mutta olihan lavalla myös vuohi, lammas, hevonen, käärme ja
lehmä (erikoista kyllä miespuolinen lehmä ja erittäin itsetietoinen lehmä
muuten), joten lavalla riitti mielenkiintoista seurattavaa myös musiikin
lisäksi.
Kaiken kaikkiaan ensimmäinen
Madridin oopperakokemukseni oli sen verran mukava, että voin hyvin kuvitella
käyväni siellä toistekin katsomassa jotain kiinnostavaa uutta oopperaa ja voin
suositella sitä muillekin.
Pääsisäänkäynti |
Katsomo |
Esiintyjät |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti