torstai 11. huhtikuuta 2019

Wozzeck Kansallisoopperassa, 9.4.2019


Alban Bergin Wozzeck ei nyt varsinaisesti ole tunnettu hilpeästä juonestaan. Nyt Kansallisoopperassa esitettävä ooppera perustuu Georg Büchnerin näytelmään, jonka tarina perustuu tositapahtumiin. Alban Berg kirjoitti itse oopperan libreton Büchnerin näytelmän pohjalta.

Wozzeckilla on suhde naiseen nimeltä Marie ja heillä on yhteinen poika. Elämä on köyhää ja Wozzeckin mielenterveys horjuu. Marie pettää häntä toisen miehen kanssa ja Wozzeck tappaa Marien mustasukkaisuudessaan. Lopussa harhainen Wozzeck hukuttautuu.

Olen melko varma siitä, että Bergin moderni musiikki ei ihan kaikkien ihmisten makuun ole, mutta kapellimestari Hannu Lintu ja Kansallisoopperan orkesteri olivat varmasti paras mahdollinen yhdistelmä esittämään tätä hieman haasteellisempaa musiikkia. Komea lopputulos! Solisteista jälleen kerran ihailin kaikkein eniten Helena Juntusta Marien roolissa. Tässä roolissa Juntunen pääsi esittämään laajaa äänialaansa oikein kunnolla: en suoraan sanottuna muista, olenko koskaan kuullut hänen laulavan myös näin matalia ääniä. Tarkkaavaisuuteni kohosi ihan omiin sfääreihinsä aina Juntusen laulaessa.

Teos oli Chicago Lyric Operan tuotanto ja alkuperäinen ohjaaja oli Sir David McVicar, mutta Helsingin uusintaohjauksesta vastasi Daniel Ellis. Kun ooppera koostuu lyhyehköistä kohtauksista on hyvin helppo sortua tekemän rikkonainen tarina, mutta tässä ohjauksessa se sudenkuoppa oli vältetty. Pidin valtavasti ratkaisusta erottaa kohtaukset juoksuttamalla (kirjaimellisesti!) matala verho kohtauksen peitoksi ja juoksuttamalla se taas auki seuraavaan kohtaukseen. Vicki Mortimerin lavastus ja puvut sopivat muutenkin tähän teokseen erinomaisesti ja Paule Constable valaistus täydensi esitystä hienosti.

Perinteisen italialaisen oopperan ystävälle tämä teos ei varmasti ole paras mahdollinen, mutta kaikille muille voinkin tätä sitten suositella. Rankka aihe, synkkä tarina, mutta mielenkiintoinen esitys.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti