Keisarinnan kenkien
historia on mielenkiintoinen. Oopperan libretto perustuu Nikolai Gogolin tarinaan
Jouluaatto. Libretto (librettisti Jakov Poloski) oli alun perin varattu
toiselle säveltäjälle, jolta Tšaikovski ikään
kuin peri sen. Tšaikovskin ensimmäinen versio
oopperasta oli nimeltään Seppa Vakula. Ooppera ei ollut ihan varaukseton
menestys, joten Tšaikovski teki siihen useita
muutoksia ja muutti samalla sen nimen (черевички on suomeksi kengät, mutta olen tässä käyttänyt
oopperan nimenä myös usein käytettyä muotoa Keisarinnan kengät).
Ooppera kertoo tarinan
seppä-Vakulasta, joka on rakastunut Oksanaan. Tyttö leikittelee hänen kanssaan
ja sanoo, että päästäkseen suosioon Vakulan on annettava hänelle samanlaiset
kengät kuin on keisarinna Elisabetilla. Samaan aikaan Vakulan äitiä Solokhaa
kosiskelee useampikin mies – muun muassa itse piru. Vakula saa pirun kiinni ja
pakottaa tämän viemään hänet Pietariin, jossa hän pyytää ja saa keisarinnalta
tämän kultakoristeiset kengät. Vakula palaa kotiin ja Oksana tunnustaa, että ei
hän olisi kyllä suostunut Vakulan vaimoksi ilman kenkiäkin.
Musiikillisesti ooppera
ei mielestäni ollut ihan tyypillisintä Tšaikovskia.
Mikään huikea taiteellinen kokemus se ei ollut, mutta kyllä oopperassa hetkensä
oli, enkä yhtään katunut päätöstäni käydä katsomassa se.
Koska näyttämö oli varsin
pieni, niin lavastuksessa (Irina Akimova ja Juri Ustinov) oli käytetty
mielikuvitusta. Pääpaino oli verhoilla: etualalla olevaan verhoon heijastettiin
videokuvia ja taka-alalla olevaan verho toimi lavasteena (mm. Pietarin siluetti
oli maalattu siihen).
Orkesterin soitto ei
päässyt ihan parhaalla tavalla oikeuksiinsa pienessä tilassa, mutta onneksi
laulajat enemmän kuin korvasivat sen. Vakulan roolin lauloi vivahteikkaasti
tenori Alexander Chernov. Kolmannen näytöksen alun aaria, joka toi mieleen
kaikuja Lenskin aariasta Jevgeni Oneginista, oli todella hieno. Solokhinan roolissa
loisti Irina Kokorinova. Venäläisen koulukunnan laulusointi todella sopii
mezzosopraanoille. Ja pirun roolissa Alexey Prokopyev totisesti jatkoi kunnialla
hienojen venäläisten bassojen jalanjäljissä.
Kamarimusiikin näyttämö |
Esiintyjät |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti