Kauniin aurinkoisen sukulointiviikonlopun
Ruotsissa kruunasi Göteborgin oopperassa esitetyt kaksi minioopperaa. Oopperoiden
yhteisenä teemana kerrotiin etukäteen olevan rakkaus ja illuusio.
Ensimmäinen
niistä oli Bohuslav Martinůn Nyckeln till drömmarna (Avain uniin). Martinů sävelsi
vuonna 1957 Julietta nimisen tsekinkielisen oopperan, jonka alaotsikko oli Avain
uniin. Säveltäjä itse kirjoitti teoksen libreton Georges Neveux’n näytelmän
pohjalta. Martinů oli kuitenkin alunalkaen halunnut oopperasta ranskankielisen, joten hän
kirjoitti myöhemmin Juliettan pohjalta lyhyemmän ranskankielisen oopperan Trois
fragments de Juliette ja tämä teos esitettiin nyt Göteborgissa. Teos sisältää joitakin
kohtauksia Juliettasta, mutta eri järjestyksessä.
Tarina kertoo Michelistä,
joka tulee kaupunkiin etsien Juliettea, jonka äänen hän on kuullut ja
rakastunut. Osoittautuu, että Juliette ja kaupungin asukkaat elävät unessa ja
heillä ei ole muistoja. Michel torjuu muistojen myyjän yritykset myydä
Juliettelle (vääriä) muistoja menneisyydestä ja yrittää kertoa Juliettelle totuuden.
Lopuksi Juliettesta lumoutunut Michel kieltäytyy palaamasta todellisuuteen ja
liittyy unessa elävien joukkoon.
Illan ohjaaja David Radok
oli yhdistänyt illan molemmat oopperat niin, että molemmat esitettiin samoissa
puvuissa ja lavastuksessa. Pidin ohjauksesta äärettömästi; mestarillista työtä.
Ensimmäisen oopperan tunnelma oli todellakin unenomainen ja lavastuksen (Radok)
hämyisyys sekä Dalibor Fenclin luomat videot vain lisäsivät univaikutelmaa.
Musiikillisestikin teos
oli vaikuttava. Martinůn musiikki
antoi tilaa tunnelmille ja Claire Levacherin johtama Göteborgin oopperan orkesteri
teki minuun todella hyvän vaikutuksen. Kerstin Avemo Juliettena ja Joachim
Bäcström Michelinä pääparina olivat erittäin hyviä.
Illan toinen ooppera oli
Francis Poulencin Vox humana (Ihmisääni). Oopperan libreton on kirjoittanut Jean
Cocteau (alun perin tämäkin teos oli näytelmä).
Tarinassa nainen puhuu hänet
jättäneen miehen kanssa puhelimessa. He käyvät läpi suhdettaan ja puhelu
katkeaakin useampaan otteeseen. Nainen tunnustaa edelleen rakastavansa miestä
ja puhelun lopussa hän puhuu jo itsemurhasta.
Vox humana on ooppera
tunteista ja rakkauden illuusiosta; naisesta, joka joutuu lopulta kohtaamaan
yksipuolisen rakkauden todellisuuden. Naisen roolin laulanut Kerstin Avemo teki
upean roolisuorituksen Poulencin musiikin tukemana. Jännitteen saattoi tuntea
katsomossa asti. Sama hämyinen lavastus sopi myös Vox humanaan todella hyvin. Naisen
tunteiden voimakkuus nousi esiin hämystä terävänä ja riipaisevana. Esityksen
päätyttyä tunsin oloni suorastaan epätodelliseksi, kuten parhaiden oopperoiden
jälkeen pitääkin olla. Ehdottomasti yksinäänkin jo Göteborgin matkan arvoinen
oopperakokemus!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti