keskiviikko 31. toukokuuta 2017

Juditha triumphans Helsingin Saksalaisessa kirkossa, 30.5.2017


JUDITHA TRIUMPHANS

 

Kajsa Dahlbäckin jatkotutkintokonsertti Antonio Vivaldin ainoasta säilyneestä oratoriosta Juditha triumphans devicta Holofernis barbarie esitettiin Helsingin Saksalaisessa kirkossa lähes pelkästään naisvoimin. Kaikki solistit ja kuoro olivat naisia, mutta säestäneessä Suomalaisessa barokkiorkesterissa oli pari miestäkin mukana. Joskus on epäilty, kuinka hyvin näinkin sotainen musiikki sopii naisten esitettäväksi, mutta eilinen ilta osoitti, että epäilyille ei ole mitään aihetta.

Jo oratorion alku, jossa kuoro marssi kuin sotajoukko paikalle, läppäisi epäilijöitä poskelle. Kuoro (Akademiska Damkören Lyran) osoitti muutenkin kykenevänsä sekä laulamaan että esiintymään hienosti. Juhlakohtaus oli mahtava ja todella nautin heidän johtajansa Jutta Seppisen työskentelystä illan aikana – hänen koko olemuksestaan loisti suunnaton musiikin tekemisen ilo.

Myös illan solistit olivat ilahduttavia. Kaikkein eniten pidin henkilökohtaisesti Holofernesta esittäneestä Katariina Heikkilästä; hänen ääneensä on niin herkullisen täyteläinen. Mutta mukavaa kuunneltavaa olivat muutkin solistit. Teos ei ole varsinaisesti helppo laulettava, sen verran paljon siihen sisältyy kuvioita ja osassa aarioista solistit joutuivat venymään todella mittavalle äänialueelle.

Pidin myös siitä, että esittäjät eivät vain pönöttäneet yleisön edessä, vaan ohjaukseenkin oli olosuhteiden puitteissa satsattu. Kuoro vaihteli paikkaansa (laulu kuulosti muuten todella hyvältä – ainakin minun paikalleni - heidän istuessaan sivupenkeillä) ja solisteilla oli pienimuotoiset rooliasutkin päällään. Saksalainen kirkko sopi oikein hyvin tällaiseen esitykseen ja akustiikkakin näytti toimivan hyvin.

Saksalainen kirkko

Esiintyjät

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti