tiistai 2. toukokuuta 2017

Only the Sound Remains Kansallisoopperassa, 29.4.2017


ONLY THE SOUND REMAINS
 
Maaginen. Lumoava. Mystinen. Olen nähnyt kaikki Kaija Saarikankaan neljä oopperaa ja tämä on mielestäni ehdottomasti paras niistä. Ooppera koostuu kahdesta osasta, jotka perustuvat japanilaisiin n͞o-näytelmiin (Aina vahva ja Höyhenviitta). Itse pidin kaikkein eniten ensimmäisestä osasta.  
Peter Sellarsin ohjaus on todella upea. Teoksesta näki, että tekijät olivat tehneet töitä yhdessä ennenkin; niin hienosti musiikki, lavan tapahtumat ja valaistus toimivat yhdessä. Saariahon musiikki oli taianomaista. Taustalla ei ollut kokonaista orkesteria vaan kantele, huilu, perkussio ja jousikvartetti Meta4. Ja tietenkin elektroninen äänenkäsittely oli yksi osa oopperaa. Neljä hengen solistiryhmä toimi välillä kertojana, välillä osallistujana tarinoissa. Teoksen aikana kantele ja huilu ikään kuin osallistuivat keskusteluun henkilöiden kanssa. Ja elektroninen äänenkäsittely loi unenomaisia tunnelmia kaikujen avulla. Valaistuksen (James F. Ingalls) luomat varjot suurenivat ja pienenivät kuin oopperan lisähenkilöinä.  
Solisteina lauloivat bassobaritoni Davone Tines ja kontratenori Anthony Roth Costanzo. Molemmat olivat erinomaisia, mutta erityisesti Roth Costanzon ääni sopi rooliin mielettömän hyvin. Hän esitti molemmissa osissa henkeä ja hänen elektronisesti tehostettu korkea äänensä totisesti loi aavemaisen vaikutelman.
Oikeastaan voi sanoa, että tässä oopperassa ei heikkoa lenkkiä ollutkaan ja koko tekijä- ja esiintyjäjoukon voi hyvin listata kehuissa. Teos jatkaa Helsingistä matkaa muihin oopperataloihin, joten jos tulee tilaisuus nähdä ooppera jossain muualla, niin suosittelen lipun ostoa todella lämpimästi.  

Esiintyjät ja Kaija Saariaho keskellä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti