torstai 12. lokakuuta 2017

Alcina Vaasan kaupungintalon juhlasalissa, 11.10.2017


Vaasan Baroque-festivaali esittää tänä vuonna Vaasan Kaupungintalon Juhlasalissa Suomen ensiesityksenä Händelin Alcinan vuodelta 1735. Viimeistään tämän esityksen jälkeen jokainen kuulija voi ääneen ihmetellä, miksi ihmeessä tätä oopperaa ei ole esitetty Suomessa aikaisemmin. Juoni luonnollisesti on yhtä pähkähullu kuin monissa muissakin oopperoissa, mutta musiikki on sitäkin lumoavampaa. Koko teos on yhtä toinen toistaan hienompien aarioiden ilotulitusta. Tällaista tarvitaan lisää Suomen oopperakentällä!

Tarinan juoni on siis varsin pöhkö. Naisen (Bradamante) rakastettu (Ruggiero) on kadonnut ja löytyy saarelta, jossa Alcina on lumonnut hänen taikavoimillaan. Alcina on noitunut vanhoja rakastettujaan pensaiksi ja eläimiksi. Nainen pukeutuu mieheksi lähtiessään pelastamaan rakastettuaan ja tietysti häneen rakastuu toinen saarella oleva nainen Morgana. Luonnollisesti lopussa taika murtuu, kaikki ovat taas ihmisiä ja rakastetut saavat toinen toisensa.

Alcina esitettiin Vaasassa puoliohjattuna. Kyseessähän ei ollut teatteri, vaan juhlasali, joten oli varsin luontevaa, että lavasteet olivat pari tuolia, mutta esiintyjät olivat rooliasuissa ja liikkuivat lavalla kuin täysohjauksessa. Vappu Kiljusen ohjaus olikin oikein onnistunut. Orkesterina toimi Vaasan kaupunginorkesteri kapellimestarinaan Aapo Häkkinen. Jo ensimmäisestä sävelmästä alkaen oli selvää, että yhteistyö kantoi upeaa hedelmää. Kaupunginorkesterista oli sukeutunut barokkiorkesteri. Sointi oli suorastaan herkullinen ja Juhlasalin akustiikka toimi mainiosti.

Illan kruunasivat kuitenkin upeat naissolistit. Suvi Väyrynen Alcinana, Erika Back Ruggierona, Kajsa Dahlbäck Morganana, Monica Groop Bradamantena ja Elina Granlund Obertona. Jos Suomessa on näin fantastisia barokkilaulajia, niin miksi, oi miksi barokkioopperoita ei esitetä useammin? Tästä joukosta on oikeasti lähes mahdotonta nostaa ketään ylitse muiden, mutta henkilökohtaiseksi suosikikseni muodostui kuitenkin Erika Back. Jumalallisen kaunista laulua: tekniikka oli hallussa ja äänen väri oli uskomattoman hieno ja sen lisäksi hänen näyttelemisensä oli komeaa katseltavaa. Hän oli ylväs Ruggiero, hullaantunut Alcinaan ja se oli uskottavaa! Sitten on vielä pakko erikseen mainita Elina Granlundin rooli nuorena Obertona. En ollut aiemmin häntä kuullut, mikä ei kyllä ollut ihmekään, sillä ohjelmalehtisen mukaan Granlund teki debyyttinsä oopperalavalla vasta tämän vuoden elokuussa Ahvenanmaalla. Mutta jo tämän pienen roolin pohjalta voi sanoa, että toivottavasti kuulen häntä jatkossa enemmän. Toivottavasti ensi syksynä seuraavilla Vaasan Baroque-festivaaleilla on taas joku hieno barokkiooppera, jossa kuullaan näitä tai yhtä hienoja muista solisteja!

 
Vaasan kaupungintalo

Esiintyjät

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti