Vuosikymmeniin
Väinö Raution oopperoita ei ole esitetty ja nyt parin kuukauden sisään niitä
esitetään kolme. Taite Ry ja Avanti! toivat kaksi hänen pienoisoopperaansa
Alminsaliin: Lyydian kuninkaan ja Väinämöisen kosinnan. Musiikkitalossa
elokuussa esitetyn Prinsessa Cecilian jälkeen odotin mielenkiintoista
musiikki-iltaa ja se toteutuikin. Produktion nimenä oli Neijonnälkä, mikä aika
hyvin kuvasikin molempia illan oopperoita, sillä molemmissa johtoajatuksena oli
himo. Lyydian kuninkaassa kuningas halusi sotapäällikkönsä näkevän kauniin
kuningattarensa alastomana ja kun päällikkö jäi kiinni, kuningatar vietteli tämän
tappamaan kuninkaan ja tulemaan uudeksi kuninkaaksi. Väinämöisen tarina taas on
tuttu kaikille suomalaisille Kalevalasta: vanha mies haluaa omakseen nuoren
tytön, joka kylläkin tässä versiossa pääsee karkuun. Molempien teosten libretot
olivat Eino Leinon käsialaa ja alun perin tarkoitettuja näytelmiin. Kapellimestari
Tuomas Hannikainen oli orkestroinut molemmat oopperat iltaa varten. Alun perin Lyydian
kuningas oli tehty paljon suuremmalle orkesterille ja Väinämöisen kosintaan oli
olemassa vain pianosäestys.
Oopperoiden
lisäksi mukana oli musiikkia myös kahdesta muusta Raition teoksesta: Asariasta
ja Kruununhaan siirappitehtaasta. Niiden musiikki toimi loistavasti ikään kuin
oopperoiden alkusoittona ja liimana niiden välissä. Kun ilta alkoi pätkällä
Asariasta, niin sen itämaissävyiset sävelet johdattivat hyvin eksoottiseen
Lyydiaan. Myös tekstitystä käytettiin väliosissa hyväksi tarinan
selventämiseksi.
Näistä kahdesta
oopperasta pidin Lyydian kuninkaasta enemmän. Teos oli varsin dramaattinen
lavastustaan myöten ja kuningattaren roolissa laulava Annami Hylkilä pääsi
revittelemään oikein kunnolla. Ja musiikki oli todella kiehtovaa.
Väinämöisen
kosinta oli taas hieman kalevalaisempi tyyliltään. Ainon roolin lauloi jälleen
Annami Hylkilä ja pelkästä ulkonäöstä häntä ei kyllä samaksi laulajaksi olisi
tunnistanut, niin erilaiset roolit kuningattarena ja Ainona olivat.
Ilta oli siis
hieno mahdollisuus tutustua lisää Väinö Raition musiikkiin ja toivottavasti
tämä tarkoittaa sitä, että hänen musiikkiaan aletaan nyt esittää huomattavasti
useammin kuin mitä viime vuosikymmeninä on tehty. Se on sen arvoista!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti