Sibelius-Akatemian
valmistuvan maisteriluokan viimeinen oopperaproduktio on Giuseppe Verdin
Falstaff, jota he esittävät useampana iltana Musiikkitalon Sonoressa.
Oopperahan kertoo köyhästä ja pulskasta ritarista (Falstaff), joka on kovasti
naisten perään ja hänen uskonsa omaan viehätysvoimaansa on rajaton, kunnes
liehitellyt naiset yhdessä pudottavat hänet maan pinnalle.
Parasta
esityksessä oli ehdottomasti Ville Saukkosen ohjaus yhdessä Sampo Pyhälän
lavastuksen ja projisoinnin sekä Taina Relanderin pukusuunnittelun kanssa. Jo
pelkästään niiden vuoksi esitys kannattaa käydä katsomassa. Esitys oli
visuaalisesti yksinkertaisesti upea. Saukkonen on ennenkin luottanut
laatikkoihin ja videoihin, mutta tällä kertaa ne olivat potenssiin kymmenen ja
niiden avulla luotiin jos jonkinlaisia ympäristöjä; hupaisimpana talli, jossa
kuningattaren tytär ja hänen kosijansa hoitelivat kivannäköisiä hevosenpäitä.
Puvustuksessa 70-luku oli kova sana ja aivan erityisesti pidin Pistolan asusta;
se sopi roolia esittäneelle Visa Kohvalle todella hyvin. Mutta puvustuksessa
oli kyllä monia muitakin hienoja oivalluksia, joita oli kiva katsoa. Saukkonen
oli muutenkin – tapansa mukaan – sullonut ohjaukseen yllin kyllin erilaisia
jippoja ja viitteitä viihteeseen ja 70-lukuunkin. Ja kuten yleensä aina
Saukkosen ohjauksissa, niin toki tässäkin oli mukana tanssija (tällä kertaa
yksikössä), Oskari Kymäläinen. Hänellä oli esityksessä peräti yhdeksän roolia,
joita alkoi jo parin ensimmäisen jälkeen odottaa. Hieno kavalkadi eri hahmoja
Kymäläiseltä.
Musiikillisesti
esitys ei valitettavasti kovin ikimuistoinen ollut. Jostain syystä en oikeastaan
saanut mitään yhteyttä esittäjiin ja kaksi ensimmäistä näytöstä olivat musiikillisesti
varsin tylsiä. Kolmannessa näytöksessä esitykseen alkoi tulla sentään vähän
henkeä ja loppuensemble oli jo ihan iskevä. Eniten pidin Nanetten roolin
laulaneen Alina Koivulan laulusta. Hänellä oli todella kaunis sointi korkeissa
sävelissä.
Oopperakoulutuksessa
tietysti pitää esittää hyvin erityyppisiä oopperoita, kuten tämäkin ryhmä on
vuosien kuluessa tehnyt, mutta Falstaff ei ehkä ollut ihan paras mahdollinen
valinta viimeiseksi työksi. Tai miten sen nyt ottaa, todistaahan se ainakin,
että ihan kaikki roolit eivät ihan kaikille aina yksinkertaisesti sovi. Ehkä
jonain päivänä, mutta se päivä ei ollut tämä tiistai.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaNannettan roolin lauloi kylläkin Alina Koivula. :)
VastaaPoistaAnnika Leino puolestaan lauloi Alicen roolin.
Voi, kiitos korjauksesta! Kirjoitin juttuani kuuden aikaan aamulla ja jotenkin onnistuin ristimään silmäni väärälle riville, mikä on erityisen noloa, kun todella pidin lauluäänestäsi. Se oli niin kaunis ja kirkas varsinkin ylä-äänissä. Hyvää jatkoa laulu-urallesi! Toivottavasti saan mahdollisuuden kuulla sinua jatkossakin!
PoistaEipä mitään, ajattelin vain selventää kun en tiennyt onko menneet roolihahmojen nimet vai esiintyjien nimet sekaisin. :) Ja kiitos kovasti, mukavaa kuulla että pidit ja tervetuloa yleisöön jatkossakin!
Poista