sunnuntai 15. lokakuuta 2017

Pohjan Neiti Lahden Pikkuteatterissa, 14.10.2017


Kun vihdoin viimein joku tuo näyttämölle ensimmäisen koskaan suomenkieliseen tekstiin sävelletyn oopperan (sävelletty 1898, ensiesitys 1908), niin onhan se nähtävä. Lahden Ooppera ry esittää 8.11. saakka Lahden Pikkuteatterissa Oskar Merikannon Pohjan Neitiä. Ennen Pohjan Neitiäkin Suomessa oli toki tehty oopperoita, mutta ruotsiksi. Ensimmäinen suomalainen oopperahan oli Fredrik Paciuksen Kung Karls Jakt (1852), jota on viime vuosinakin jonkin verran esitetty; se on kuultu myös Kansallisoopperassa.

Oopperan tarina perustuu Kalevalaan ja libreton on tehnyt Antti Rytkönen. Väinö (Väinämöinen) ajautuu Pohjolaan, ihastuu Pohjolan valtiattaren Louhen tyttäreen (Pohjan Neitiin) ja Louhi lupaa tyttärensä Väinölle, jos tämä takoo Pohjolalle Sammon. Koska Väinö ei ole mukaan takoja, hän värvää työhön veljensä, seppä Ilmarin (Ilmarisen). Ilmari takoo Sammon, rakastuu itse Pohjan Neitiin ja pienen väännön jälkeen he saavatkin toisensa.

Illan musiikki oli kaunista Merikantoa. Säestäjänä toimi pianisti Jenna Ristilä, joka olikin illan tähti. Vaikka olisi ollut hienoa kuulla teos myös orkesterin soittamana, niin jokainen, joka tuntee Merikannon pianosävellyksiä ja yksinlauluja, voi arvata, että pianosäestyskin toimi oikein hyvin.

Teoksen ohjaaja oli Jermo Grundström ja osittain varmaan näyttämön pienuuden ja esiintyjien paljouden vuoksi, ohjaus vaikutti vähän koulunäytelmien tasoiselta. Mukana oli nimittäin myös Lauletaan Viittoen ry, jonka jäsenet viittoivat sekä solistien että kuoron rinnalla laulut eli lavalla oli kerrallaan aina kaksi Väinöä ja kaksi Louhea jne. En olekaan aiemmin nähnyt oopperaa viitottuna. Yleisön joukossa oli useita kuulovammaisia mm. minun vieressäni ja huomasin, että he seurasivat viittovia esiintyjiä tarkasti, joskin en ole varma, miten helppoa viittomista oli aina seurata, kun valot himmenivät tai viittoja oli puolittain toisen esiintyjän takana.  

Laulullisesti ilta ei ollut huippuonnistunut. Parhaiten illasta selvisi mielestäni Väinön roolin laulanut Juha-Pekka Mitjonen, mutta hänkin ilmeisesti kärsi flunssan jälkimainingeista. Myös Ilmarin roolin laulanut Kimmo Turunen väläytteli ajoittain oikein kauniita säveliä, vaikka hänen äänensä alkoi tai pettää kolmannessa näytöksessä pahasti, ilmeisesti flunssa oli puolestaan juuri iskemässä häneen.

Kaikesta huolimatta ensimmäisen suomenkielisen oopperan kuuleminen oli hieno juttu ja voin sen vuoksi suositella matkaa Lahteen. Ja kun Suomen juhlavuoden kunniaksi Pohjan Neiti saatiin taas pitkästä aikaa esitettyä, niin voisikohan toivoa, että seuraavana askeleena joku esittäisi sen myös orkesterin säestämänä. Toki orkesterisovituksen puhtaaksi kirjoittamiseen tarvittaisiin vähän lisätukea, mutta kyllä tämä teos ansaitsisi vähän lisärahaa vaikkapa joltain kulttuurisäätiöltä.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti