tiistai 24. lokakuuta 2017

Ovela kettu Kansallisoopperassa, 20.10.2017


Kävin katsomassa Leoš Janáčekin Ovelan ketun jo silloin, kun se tuli ensi-iltaan Kansallisoopperassa vuonna 2015. Nyt minulle tarjottiin mahdollisuus käydä katsomassa se uudelleen ja ajattelin, että olisi oikein mukavaa verestää muistoja parin vuoden takaa.

Tämän oopperan ehdottomasti mieleenpainuvin osa on puvustus ja lavastus. Visuaalisesta kokonaisilmeestä vastasi Klaus Haapaniemi (toteutus Mark Väisänen). Hänelle on hyvin tyypillistä värikylläinen, sadunomainen visuaalinen ilme, mikä näkyy hyvin Ovelassa ketussakin. Lavalla on kettujen lisäksi lukuisia muitakin eläimiä (sekä laulajia että tanssijoita) ja niiden seuraaminen on kiinnostavaa, vaikkei itse oopperan musiikista olisikaan niin kovin kiinnostunut. Lavasteetkin sopivat hyvin sadunomaiseen tarinaan. Myös valaistuksella (Immo Karaman, Matti Leinonen) luodaan sopivia puitteita tarinalle. Tosin valaistus ei ole kovin kirkas ja välillä se suorastaan harmitti, kun olisi halunnut katsoa tarkemmin eri eläinten asuja. Onneksi loppukumarruksissa on sentään vähän enemmän valoa tarjolla.

Musiikillisesti Janáčekin ooppera on kaunis, vaikka ei sisälläkään mitään suuria, mieleenpainuvia aarioita. Oopperassa orkesterilla on iso osuus, sillä laulua on yllättävänkin vähän. Siksi tästä oopperasta jää parhaiten mieleen visuaalisuus ja liike, ja musiikki jää hieman taka-alalle.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti