Tuskin saatoin uskoa
tuuriani, kun onnistuin yhdistämään Pietarin työmatkaani todellisen
oopperaharvinaisuuden konserttiesityksen. Kapellimestari Eduard Napravnik johti
aikoinaan Mariinski-teatteria ja sävelsi yhteensä neljä oopperaa. Alkuvuosina
Dubrovsky oli varsin suosittu ooppera ja sitä esitettiin Venäjän ja
Neuvostoliiton lisäksi myös muutamissa muissa maissa. Viime vuosikymmeninä se
on kuitenkin painunut unholaan ja edes konserttiesityksiä ei ole kovin usein
ollut. Teoksen libreton on tehnyt Modest Tšaikovski
Aleksandr Puškinin kertomuksen pohjalta.
Oopperan juoni on varsin
perinteinen. Isä Dubrovsky menettää tilansa entiselle ystävälleen Troekuroville
ja kuolee. Poika - Vladimir Dubrovsky ajautuu rosvojoukon johtajaksi ja
rakastuu Troekurovin tyttäreen Mashaan. Vladimir liittyy Troekurovin talouteen
Mashan ranskalaisena opettajana ja tyttökin rakastuu häneen. Lopulta Vladimir
paljastuu ja joutuu pakenemaan. Hän haluaa kuitenkin tavata tytön viimeisen
kerran paljastaakseen oikean henkilöllisyytensä. Masha antaa hänelle anteeksi
petoksen, mutta Vladimir ammutaan kuoliaaksi ja Masha menettää järkensä.
Ensimmäistä kertaa,
vierailtuani kuitenkin Mariinskissa varsin usein, olin esityksessä, jossa ei
ollut minkäänkielistä tekstitystä. Yleensä tekstitys on vähintään venäjäksi
(lukuunottamatta tietenkin Prokofjev-salin esityksiä), mutta nyt esityksessä,
jossa oli myös ranskankielisiä pätkiä, ei ollut lainkaan tekstitystä. Tosin
ajattelin mielessäni, että vaikka kumpaakaan kieltä ei olisi osannut, niin
silti musiikki itsessään oli sen verran selvästi tunnetiloja kuvastavaa, että
juonesta olisi kyllä saanut ihan kohtuullisen hyvin selvää sanaakaan
ymmärtämättäkin.
Napravnik oli minulle
säveltäjänä uusi tuttavuus. Hänen musiikkinsa oli kaunista, ilmeikästä, mutta
ei poikkeuksellisen mieleenpainuvaa. Esiintyjien valinnassa oli onnistuttu
varsin hyvin. Oikeastaan vain pääosan eli Vladimirin laulaja Dmitry Voropaev,
oli pettymys. Hän on usein pääosassa konserttisalin esityksissä ja en ole
koskaan oikein lämmennyt hänen äänelleen. Tällä kertaa hän ei edes juuri
nostanut päätään nuoteista, joten vaikutelma oli normaaliakin kalseampi. Onneksi
lavalla oli joukko muitakin laulajia. Andrey Dubrovskyn roolin laulanut Andrei
Serov oli erinomainen kuolevana isänä samoin kuin Yaroslav Petryanik
Troekurovina. Pidin myös Ekaterina Bondarenkon Yegorovnasta. Mutta illan
esiintyjistä suosikkini oli kuitenkin Ekaterina Latysheva Mashan roolissa.
Aivan kerrassan upea, kirkas sopraano. Latyshevan laulu oli todella vaivattoman
kuuloista.
Lopuksi on vielä
todettava, että olen kuullut paljon huonompiakin oopperoita kuin Dubrovsky,
joten vähän voi ihmetellä, miksi sitä ei esitetä hieman useammin edes. Menisin
mielelläni katsomaan sen oikeanakin oopperaesityksenä, joten täytyy toivoa,
että se tulee joskus esitykseen edes vanhan Mariinskin puolelle. Tosin
konserttiesityksessäkin oli sen verran paljon tyhjiä paikkoja, että taidan
toivoa turhia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti