maanantai 14. lokakuuta 2019

Mika Kares ja Tapiola Sinfonietta Tapiola-salissa, 11.10.2019


Ostin viime tingassa lipun Tapiola Sinfoniettan perjantai-illan konserttiin Kuoleman lauluja, jossa solistina toimi Mika Kares. Ilta alkoi Tōru Takemitsun sävellyksellä How slow the Wind. Jostain syystä en oikein päässyt sisälle musiikkiin, joten en oikein osaa sanoa siitä mitään.

Päähoukutukseni konserttiin oli kuitenkin Modest Musorgskin laulukokoelma Kuoleman lauluja ja tansseja (Песни и пляски смерти). Laulut on alun perin sävelletty lauluäänelle (yleensä basso tai bassobaritoni) ja pianolle, mutta lukuisat säveltäjät ovat tehneet niihin orkestroinnin. Tunnetuin niistä on varmaankin Dmitri Shostakovitshin orkestrointi, jota Tapiola Sinfoniettakin käytti.

Pidän Mika Kareksen äänestä ja oli mukava kuulla hänen laulavat nämä upeat laulut. En varauksettomasti ihastunut hänen esitykseensä, sillä nämä laulut ovat hyvin vaativia laulettavia ja on todella vaikeaa siirtyä Kehtolaulun herkkyydestä Ripaskan rellestyksen kautta lähes sotaisaan Sotapäällikköön. Kares esiintyi hyvin, mutta ei häikäisevästi. Haluaisin kuitenkin kuulla hänen esittävän näitä lauluja joskus kymmenen vuoden päästä, sillä yleensä kokemus tuo mukanaan lisäsyvyyttä niihin.

Väliajan jälkeen Kares lauloi vielä yhden kappaleen, Paavon monologin En saa ovea auki Joonas Kokkosen oopperasta Viimeiset kiusaukset. Tässä laulussa Kares oli elementissään ja pystyin vain ajattelemaan, että milloinkahan voisin nähdä hänet esittämässä tämän oopperan kokonaisuudessaan.

Konsertin viimeisenä osana oli Jean Sibeliuksen Sinfonia nro 6 d-molli. Illan vieraileva kapellimestari oli Ryan Bancroft, joka voitti nuorten kappalimestarien Malko-palkinnon vuonna 2018. Minun korviini hän johti Tapiola Sinfoniettaa hyvin ja muu yleisökin näytti nauttivan illasta.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti