keskiviikko 2. syyskuuta 2020

Covid fan tutte Kansallisoopperassa, 28.8.2020

 

Kansallisoopperan syyskauden piti alkaa Wagnerin Valkyyrialla, mutta koronan vuoksi esitykset siirrettiin vuoden 2021 alkuun ja sijaan polkaistiin pika-aikataululla Covid fan tutte, jonka kerrottiin perustuvan Mozartin Cosi fan tutteen ja kertovan koronakeväästä. Teoksen libreton kirjoitti Minna Lindgren ja ohjauksesta vastasi Jussi Nikkilä. Kun Valkyyrian siirtymisen vuoksi jouko Wagner-laulajia oli vapaalla ja joukkoon saatiin myös Suomeen koronan jäljiltä juuttunut Karita Mattila, niin esitysten suosiohan oli taattu.

Harvoin samassa teoksessa Suomessa näkeekään niin hienoa kotoperäistä esiintyjäjoukkoa kuin nyt. Kapellimestari Esa-Pekka Salosen johdettavana oli supistettu Kansallisoopperan orkesteri ja oopperan kuoro esiintyi videon välityksellä. Pääosissa esiintyivät Karita Mattilan lisäksi Johanna Rusanen, Minna-Liisa Värelä, Tommi Hakala, Tuomas Katajala ja Waltteri Torikka. Puheroolissa mukana Rajapintapäällikön roolissa oli Sanna-Kaisa Palo.

Alaotsikkonsa mukaisesti esitys oli kohtauksia koronakeväästi. Mukaan oli saatu ahdettu kaikkea mahdollista hallituksen tiedotustilaisuuksista, Teams-palaverien teknisistä hankaluuksita, etäkoulusta kotiruokailuun, oopperadiivojen matkarajoituksiin, maskikauppoihin ja ikäihmisten eristämiseen. Parhaiten mielestäni esitystä voi kuvata sanoilla Uusi Iloinen Teatteri klassisella musiikilla. Ajoittain vitsit olivat hyviä, ajoittain eivät ja loppua kohti esitys hieman lässähti, mikä on tämäntyyppisissä esityksissä varsin yleistä.

Musiikillisesti esitys oli kiinnostava. Salonen ja orkesteri aloittivat Valkyyrialla, mutta Palo komensi heidät vaihtamaan musiikin Mozartiin, jota sitten loppuaika kuultiinkin. Kaikki musiikki ei suinkaan ollut Cosi fan tuttesta vaan mukana oli esim. Leporellon kuuluisa luetteloaaria Don Giovannista. Minusta oli jännä kuulla Wagner-sopraanojen laulavan lyyrisiä rooleja ja tunnettu herrakaarti veti roolinsa ammattitaidolla. Henkilökohtaisesti suurin herkkupalani oli Tuomas Katajalan (olenhan hänen suuri faninsa) pihamaalta laulama seranadi sisätiloihin teljetylle äidille. Karita Mattila esitti teoksessa useita rooleja (oopperadiivasta ikäihmisen ja petollisen maskikauppiaan kautta konitohtoriin ja talousasiantuntijaan) ja hänelle oli suotu mahdollisuus vetää rooleissa kunnolla överiksi. Komeita karaktäärejä hän tekikin ja muunsi ääntään roolinsa mukaiseksi. Palo heittäytyi puheroolissaan hienosti kyyniseksi virkamieheksi, mutta upeimman heittäytymisen teki ehdottomasti Outi Huusko viittomakielen tulkkina. Miten ihastuttavan ilmeikästä tulkkaamista! Huusko on nostanut viittomakielen näkyvyyttä koronakeväänä jo hallituksen tiedotustilaisuuksissa ja tämä ooppera osoitti vielä lisää värejä hänen rautaisessa ammattitaidossaan.

Ooppera on nähtävissä Yle Areenassa, joten jos kenellä ei ole mahdollista nähdä sitä paikan päällä, niin kannattaa katsoa Areenasta.

 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti