Myös Opera Box joutui
siirtämään keväältä Turandot-oopperan näin syksyyn. Useamman kerran Turandotin
nähneenä en odottanut esitykseltä mitään poikkeuksellista, mutta jouduin
toteamaan, että yllättyminen on tuttujenkin teosten kohdalla mahdollista.
Oopperahan kertoo Kiinan
prinsessasta Turandotista, joka on päättänyt pysyä naimattomana ja siksi hän
esittää jokaiselle kosijalleen kolme arvoitusta. Jos mies ei arvaa oikeita
vastauksia, hänet mestataan. Melkomoinen kasa ruumita on jo kertynytkin, kun vallasta
syöstyn kuninkaan Timurin poika Calaf saapuu paikalle, rakastuu Turandotiin
hänet nähdessään ja ilmoittautuu kosijaksi, vaikka sitä vastustaa sekä hänen
isänsä Timur että Timurin palvelija Liù, joka on rakastunut Calafiin. Calaf
arvaa oikeat vastaukset ja Turandot järkyttyy. Calaf lupaakin prinsessalle,
että jos tämä arvaa hänen nimensä, niin hän luopuu voitosta ja antautuu
mestattavaksi. Turandot määrääkin koko valtakunnan selvittämään nimeä. Koska
Timur ja Liù ollaan nähty Calafin seurassa, heitä uhkaa kidutus. Liù julistaa,
että vain hän tietää Calafin nimen säästääkseen Timurin, joutuu kidutetuksi ja
tappaa lopulta itsensä julistaen rakkauttaan Calafiin. Aamun koittaessa Calaf
ja Turandot kohtaavat, mies suutelee naista, joka joutuu tunnekuohun valtaan. Ymmärtäessään
millainen järkytys avioliitto ajatuksena Turandotille on, Calaf paljastaa
hänelle nimensä. Mutta kun aamulla Turandotin on aika julistaa Calafin nimi ja
määrätä tämä mestattavaksi, prinsessa julistaakin Calafin nimen olevan Rakkaus.
Useimmiten Turandot
sisältää enemmän tai vähemmän erilaista Kiina-kitschiä punaisista lyhdyistä
heiluviin hihoihin. Ohjaaja Ville Saukkonen oli tehnyt toisenlaisen ratkaisun
ja tarina sijoittui scifi-tulevaisuuteen. Kerrankin lavalla ei myöskään näkynyt
Saukkosen jo tavaramerkiksi muodostuneita erikokoisia laatikoita, vaan
lavastuksena (Emil Sallinen, joka vastasi myös takaseinän videoprojisoinneista)
oli lähinnä vain lavan takaosaan rakennettu korkea koroke. Janne Teivaisen
valaistus ja Joona Huotarin suorastaan mestarillinen avaruus-viitteinen
puvustus muodostivat todella hienon visuaalisen kokonaisuuden. Täydet pisteet
minulta.
Sinfonietta Ariadne ja
kapellimestari Jonas Rannila suorastaan yllättivät minut. Rannila piiskasi
pienestä orkesterista kunnioitettavat tehot ja siis olin suorastaan hämmentynyt
siitä, miten Turandot, joka on varsin suuri ooppera, oli niin oivalliseti
ensiksikin saatu mahtumaan Aleksanterin teatterin pienelle lavalla ja miten
orkesteri onnistui kuulostamaan niin paljoon kokoaan muhkeammalta.
Solistitkin selvisivät
pääosin tehtävistään kunnialla. Suurin tähti lavalla oli ilman pienintäkään
epäilystä Giuseppe Varano Calafina. Tämä rooli oli kuin luotu hänelle ja hänen
vahvalle äänelleen. Yleensähän Calafin roolin kuningashetki on Nessun dorma
-aaria, mutta minuun teki vielä suuremman vaikutuksen Calafin aaria Liùlle.
Todella liikuttava hetki: oli ihan pakko ottaa maski pois kasvoilta, niistää
nenä ja desinfioida kädet. Enää ei ole liikuttumista oopperassakaan niin
helppoa hoitaa huomaamattomasti.
Myös Annami Hylkiän Liù
oli kelpo suoritus ja Niklas Spånbergin, Ville Salosen ja Petteri Loukion Ping,
Pang ja Pong soivat myös äänellisesti oivasti yhteen. Laulajien ulkopuolelta on
esiin nostettava myös upeasti esiintynyt Jaakko Hutchings teloittajana:
tavattoman kaunista liikekieltä, upeita koreogafioituja taisteluliikkeitä.
Valitettavasti Turandotin
roolin laulanut Satu Kristiina Vesa ei ollut vielä ainakaan äänellisesti kypsä
tähän rooliin. Turandotin rooli on perin vaativa. Mutta Turandotista huolimatta
esitys oli upea ja voin suositella sitä lämpimästi kaikille, kun se tulee
uusintakierrokselle ensi vuoden puolella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti