Varmaan jo esityksen
nimen (Hevosenkaltainen sukunimi ja mitä jäljelle jää) olisi pitänyt kertoa,
että tulossa on hieman erilaisempi musiikkiesitys Sibelius Akatemian
opiskelijoilta. J. Martina Roos oli kirjoittanut teoksen Kalle luotosen
näytelmän pohjalta, joka taas pohjaantui Anton Tšehovin
novelliin. Yhteys Tšehovin novelliin
Hevosenkaltainen sukunimi oli matkan varrella muuttunut suhteellisen ohueksi,
mutta kyllä se sieltä pohjalta löytyi. Itse esitys kertoi kolmesta orvosta sisaruksesta
– Annasta, Andreista ja Volodjasta sekä heidän lastenhoitajastaan. Lapset
riitelivät, unelmoivat sirkukseen karkaamisesta ja muistelivat äitiään ja
isäänsä. Esitys koostui sekä puheosuuksista että lauluista.
Esityksen
ennakkomainonnassa kerrottiin vain, että sisäänpääsy on maksuton, mutta siinä
ei ollut mitään mainintaa lippurajoitteista. Onneksi olin tapani mukaan
erittäin hyvissä ajoin paikalla, sillä lähes kaikki paikat oli varattu
kutsuvieraille ja vapaassa jaossa oli vain muutama yksittäinen lippu. Lippujen yleiseen
vähyyteen varmaan vaikuttivat Sonoren erinomaiset turvavälit, mutta siitä olisi
kyllä ollut kiva olla maininta myös esityksen mainoksissa.
Sibelius Akatemian
opiskelijoiden lopputöitä on aina mielenkiintoista seurata ja veikkailla, kuka
lavalla olijoista tulee tulevina vuosina putkahtelemaan oopperoiden
esiintyjälistoilla. Tällä kertaa veikkaisin, että todennäköisemmin kuulemme
tulevaisuudessa enemmän esiintyjäjoukon naissolisteista kuin miehistä. Itse
pidin eniten lastenhoitajan (eli njanjan) roolin laulaneesta Marianne
Montosesta. Mielenkiintoisen täyteläinen ääni, josta voi kehittyä vielä vaikka
mitä. Myös Virva Puumala Annan roolissa oli hyvä ja erityisesti pidin hänen
tulkinnastaan Lizan aariasta Tšaikovskin
Patarouva-oopperasta (Ах, истомилась я горем).
Käsiohjelmassa oli
kerrottu myös esityksen muotoutumisesta, johon korona-kevät toi omat
hankaluutensa; esiintyjiä putosi pois työryhmästä ja aikataulut muuttuivat. Tämä
varmasti vaikutti kokonaisuuten ja pohdin myös sitä, että en ehkä ollut ihan
oikeaa kohderyhmää, sillä teos ei kokonaisuutena täysin uponnut minuun. Mutta siitä
huolimatta on todella hienoa, että nuoret taiteilijat tekevät erilaisia teoksia
eivätkä aina samaa Mozartin Cosi fan tuttea. Kaikkien ei tarvitse pitää
täysillä kaikesta ja silti esitys voi olla katsomisen arvoinen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti