keskiviikko 2. syyskuuta 2020

Norma Espoon Sellosalissa, 11.8.2020

 

Kun usean kuukauden jälkeen vihdoin oli mahdollisuus nähdä kokonainen ooppera lavalla, niin suunnistin Espoon Sellosaliin katsomaan Vicenzo Bellinin Norman, vaikka olin nähnyt saman esityksen jo syksyllä 2018 samassa paikassa. Mutta olihan esitykseen tullut muutama miehitysmuutos, joten silläkin oli hyvä perustella itselleen oopperan näkemistä toiseen kertaan.

Kertauksena siis oopperan juoni kopiotuna edellisestä blogikirjoituksestani: Oopperan juoni on perusasetelmaltaan kolmiodraama. Normalla on ollut varsin pitkäaikainen salainen suhde valloittaja-armeijan upseeriin Pollioneen (tuloksena kaksi lastakin). Nyt miehen kiinnostus jo alkanut hiipua ja hän on iskenyt silmänsä nuoreen Adalgisaan, joka suunnittelee lähtevänsä miehen mukaan, kun tämän komennus loppuu. Kun Normalle ja Adalgisalle selviää, että he ovat molemmat rakastuneet samaan mieheen, Adalgisa luopuu miehestä ja Norma suunnittelee kostoksi tappavansa hänen ja Pollionen yhteiset lapset, mutta ei pystykään tekemään sitä. Kunnon oopperatradition mukaisesti lopussa Norma ja Pollione huomaavatkin rakastavansa toisiaan, mutta koska Norma on rakastumalla valloittajaan pettänyt kansansa, he joutuvat molemmat polttoroviolle.

Pääosan lauloi tälläkin kertaa Laura Leisma ja edelleenkin kiitettävästi. Tällä kertaa Adalgisan roolin lauloi Niina Keitel. Oopperan alkupuolen viattomana nuorena tyttönä, jota Pollione pompottelee ihan täysillä, vaikutelma oli vähän vaisu, mutta vaikeahan viattomasta nuoresta tytöstä on kovin vahvaa henkilöä tehdäkään. Mutta loppuosassa, jossa Adalgisan silmiltä ovat suomut pudonneet ja hän on selkeästi kypsynyt ihmisenä, Keitel alkoi loistaa. Hyvä suoritus!

Myös Pollinonen esittäjä oli vaihtunut ja roolin lauloi Pekka Kuivalainen. Ihan mukiinmenevä suoritus, mutta ei hän aiemman esityksen Giuseppe Varanolle kyllä pärjännyt.

 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti