Berliinin Deutsche Oper voi teatterisalina oli rumimmasta päästä, mutta mielenkiintoisia oopperoita siellä kyllä esitetään ja julkisilla sinne on helppo pörhältää asui sitten missä päin Berliiniä tahansa, kun metroasema on aivan oopperatalon vieressä. Tällä kertaa menin katsomaan Franz Schrekerin oopperan Aarteenmetsästäjä, jonka oli ohjannut Christof Loy (kolmas Loyn ohjaukseni kolmen kuukauden sisään!).
Aarteenmetsästäjässä
kuningattaren jalokivet on varastettu ja hän kuihtuu silmissä. Epätoivoinen
kuningas sopii narrin kanssa, että jos tämä löytää jalokivet, tämä saa,
asemastaan huolimatta, mennä naimisiin haluamansa naisen kanssa. Narri kun
tietää kiertävän bardin, joka kultaisen luuttunsa avulla näkee asioita. Toisaalla
tarjoilija Els, jota isä yrittää naittaa, laittaa kolmannen sulhasensa (kaksi
edellistä on jo kuollut) hakemaan trokarilta (kuningattaren) kaulakorua, mutta
sopii erään häneen rakastuneen miehen kanssa, että tämä tappaa sulhasen ja tuo
korun Elsille. Narri löytää bardin ja nyt Els pelästyy, että tämä näkee hänen
rikoksensa. Siispä Els laittaa jälleen tämän häneen rakastuneen miehen
ryöstämään luutun. Tällä välin Els on tietysti rakastunut bardiin ja tämä
häneen. Koska bardi onkin löytänyt kuningattaren kaulakorun, niin hänet
tuomitaan Elsin sulhasen murhasta kuolemaan. Narrin hälyttämä kuningas
kuitenkin armahtaa tämän, koska bardi palauttaa korut kuningattarelle (Els on lahjoittanut
hänelle muidenkin tapettujen sulhasten tuomat korut hänelle kertomatta, mistä
ne on saanut). Sitten Elsin osuus murhaan paljastuu, mutta narri pelastaa hänet
vaatimalla häntä palkinnoksi korujen palauttamisesta. Els kuitenkin nääntyy
elosta narrin kanssa ja kuolee.
Oopperan tarina
on todella pöhkö siis (kuten niin monessa oopperassa), mutta Schrekerin
musiikki on aivan fantastista, joten pelkästään musiikinkin takia tämä ooppera
kannattaa nähdä. Ja kyllä Deutsche Oper oli varsin hyvän miehityksenkin tähän
oopperaan saanut. Elisabet Strid Elsinä teki takuuvarmaa työtä, mutta jostain
syystä minä ihastuin eniten voudin roolin esittäneeseen Thomas Johannes
Mayeriin. Hänen äänensä oli hieno, mutta ennen kaikkea hän sopi kuin kuin
nakutettuna rooliinsa. Ja kuriositeettina voinen mainita, että kuninkaan roolin
lauloi suomalainen bassobaritoni Tuomas Pursio.
Minun piti ihan
esityksen jälkeen tarkistaa, että oliko Loy valinnut oopperaan puvustajaksi ja
lavastajaksi samat henkilöt kuin Kansallisoopperan Salomeen, sillä tälläkin
kertaa puvustuksessa luotettiin kolmeen pääväriin eli mustaan, valkoiseen ja
punaiseen ja lavastus oli erittäin yksinkertainen – voisi sanoa, että ehkä jopa
karu. Lavastuksesta vastasinkin sama henkilö eli Johannes Leiacker, mutta
puvustuksesta vastasi tällä kertaa Barbara Drosihn.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti