tiistai 14. kesäkuuta 2022

Caio Fabbricio Bad Lauchstädtin Goethe-teatterissa, 12.6.2022

Matkan kohokohta olikin sitten Händel-festivaaliin kuuluva esitys todellisesta harvinaisuudesta (oopperaa ei ollut esitetty sitten 1700-luvun) eli Johann Adoph Hassen Caio Fabbricio -oopperasta, joka esitettiin Bad Lauchstädtin Goethe-teatterissa (jonka avajaiset vuonna 1802 Goethe itse järjesti). Ilmeisesti suhteellisen vastikään remontoitu teatteri olikin kerrassaan viehättävä. Viettävät lautalattiat (ja viettävä näyttämö!), vanhanaikaiset penkit (siis, oikeasti penkit – ei tuolit) katsomossa ja paljon puuta. Ja ilmanvaihtokin toimi erinomaisesti lähes 30 asteen helteestä huolimatta.

Oopperan juoni oli varsin tyypillinen barokkioopperalle eli varsin sekava, mutta yritän tässä antaa jonkinlaisen nurkat suorivan kuvan siitä. Kuningas Pyrrhos on voittanut roomalaiset taistelussa ja ottanut vankeja. Yksi vangeista on Caio Fabbricion (Gaius Fabricius Luscinus) tytär Sestia, johon Pyrrhos rakastuu. Caio Fabriccio tulee neuvottelemaan rauhasta Pyrrhoksen kanssa ja kehottaa tytärtään tekemään itsemurhan, koska orjana hän on häpäissyt Rooman. Sestia on sen valmis tekemäänkin, koska luulee sulhasensa Volusiuksen kuolleen taisteluissa. Tämä ei tietenkään ole kuollut, vaan tulee Sestia luo ja he pakenevat. Caio Fabbricio  saa tyttärensä kiinni ja palauttaa hänet Pyrrhokselle. Volosiuskin saadaan kiinni ja tuomitaan kuolemaan. Koska samanaikaisesti paljastuu eräs salaliitto, Pyrrhos armahtaa Volosiuksen ja vapauttaa kaikki roomalaiset vangit ja alkaa itse lämmitellä suhteitaan ex-kihlattuunsa Bircennaan.

Barokkioopperan suuri fani kun olen, niin tätä esitystä olin todella odottanut ja enpä pettynytkään odotuksissani. Oopperan musiikki eli käytännössä erittäin tiheään esiintyneet aariat olivat lähes poikkeuksetta vetäviä ja esiintyjät olivat (jälleen lähes poikkeuksetta) oikein hyviä. Melkein koko roolitus oli naisia eli neljästä miesroolista kahta lauloi nainen ja kolmannenkin kontratenori, joten esityksessä oli vain yksi matala miesääni, mutta se toimi oikein hyvin.

Erityisen paljon pidin Pyrrhoksen roolin laulaneesta Fanny Lustaudista. Hän oli hyvä laulaja, mutta pidin varsinkin hänen esiintymisestään. Hän oli selvästi nähnyt vaivaa saadakseen koko olemukseensa ja liikkeisiinsä miesmäisiä piirteitä. Hienoa työtä!

Lavastus (Moritz Weisskopf ja Jeannine Cleemen) oli varsin niukkaa, mutta toimi hurjan hyvin teatterissa käytettyjen barokkioopperalle tyypillisten taustaverhojen ja sivupalkkien kanssa. Ja puvustus (Marie Hardner) oli mielestäni suorastaan erinomainen. Se ei ollut tarkkaa epookkia, mutta kuitenkin riittävän viitteellistä sopiakseen esitykseen kuin valettuna.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti