tiistai 14. kesäkuuta 2022

Trébizonden prinsessa Theater Weimarissa, 10.6.2022

Tämänkertainen viikonlopun oopperamatkani Saksaan alkoi Weimarista Jacques Offenbachin ooppera buffalla Trébizonden prinsessa. Saksassahan oopperataloja riittää, joten erottuakseen joukosta siellä tehdään usein varsin erikoisia versioita klassisistakin tarinoista. Tälläkin kertaa ohjaaja Anna Weber oli muuntanut tätä Offenbachin vähän vähemmän tunnettua oopperaa kohtuullisen kovalla kädellä.

Mutta tämän version juoni oli siis lyhykäisyydessään seuraava (virallisen juonen löytää vaikkapa englanninkielisestä Wikipediasta, jos kiinnostusta riittää): Jossain lähitulevaisuudessa Weimarin teatteri on kustannussyistä suljettu. Kiertävä seurue esiintyy yleisölle torilla sen edessä mukanaan vahakabinetti. Yksi esiintyjistä, Zanetta, tuhoaa vahingossa tärkeimmän vahanuken, Trébizonden prinsessan, nenän ja joutuu itse esittämään prinsessaa. Paikallisen mahtimiehen, Casimirin, poika Raphaël rakastuu Zanettaan ja järjestää niin, että seurue voittaa teatteritalon arvonnassa. Aluksi seurue ei tiedä, mitä tehdä teatterilla ja lopulta Kasimir päätyy ostamaan koko vahanukkekokoelman ja perustaa siihen perustuvan turistirysän nimeltä Waxworld Weimar, jonka tärkein näyttelykohde on joukko tunnettuihin oopperoihin perustuvia vahanukkeja. Kasimir on jo valmis siirtymään uusiin bisnesideoihin, mutta Raphaël vastustaa sitä, sillä hän on edelleen rakastunut Zanettaan. Lopulta oikea Trébizonden prinsessa ilmaantuu paikalle ja palauttaa kaiken normaaliksi.

Oopperan ensimmäinen näytös esitettiin teatterin edessä olevalla aukiolla, mikä tarjosi oopperaa muillekin kuin maksaneille katsojille. Kaksi seuraavaa näytöstä olivatkin sitten teatterissa (jonka näyttämö oikeasti oli tyhjä toisessa näytöksessä). Parasta antia oli kolmannen näytöksen Waxworld. Oopperavahanuket olivat aika hauskoja ja oli mukavaa yrittää tunnistaa ne. Myös teatterin koe-esiintymiskohtauksen metsästäjäjoukko oli aika hilpeä ravatessaan paikalle. Siinä oli perinteisen nahkahousumetsästäjän parodia viety juuri sopivan pitkälle.

Musiikillisesti ilta ei nyt ihan täydellisen upea ollut. Puheosuuksia oli lisätty runsaasti ja ne varjostivat itse laulua. Suurimman vaikutuksen minuun teki Raphaëiin esittäjä, tenori Taejun Sun. Hänellä oli hieno ääni ja oikein hyvä esiintyminenkin. Usein korealaiset ovat vähän puisia lavalla, mutta häneen tämä yleistys ei sopinut.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti